خلاصة:
انسان موجودی اجتماعی است و باید مهارتهای مقابلهای و سازگاری اجتماعی را بداند و از رفتارهایی که برای او و دیگران مشکلآفرینی میکند، بپرهیزد؛ نمونه آن، رفتارهای پرخاشگری است. پرخاشگری نوعی هیجان و واکنش روانی است که طی آن فرد بهطور ناخودآگاه فشارهای ناشی از محرومیتها و ناکامیهای خود را بهصورت واکنشهای حمله، تجاوز، رفتارهای کینهتوزانه و پرخاشگرانه نشان میدهد. پرخاشگری بهعنوان مشکل بهداشت عمومی مطرح است و شناخت عوامل موثر بر آن نقش مهمی در پیشگیری و حل آن دارد. بر اساس مشاهدات انجامشده از گفتار و رفتار دانشآموزان مقطع ابتدایی در مدرسه و محیطهای دیگر مانند میدانها و معابر تا حد زیادی رفتارهای پرخاشگرانه تا حد شدید آنکه خشم و عصبانیت است، از آنها دیدهشده است. اینگونه رفتارها نهتنها در دانشآموزان مقطع ابتدایی بلکه در دانشآموزان مقاطع تحصیلی بالاتر نیز مشاهده میشود؛ درگیر شدن دانشآموز با معلم، نزاعهای دانشآموزان با یکدیگر از نمونههای اینگونه رفتارها است. دبستان مناسبترین جایگاه برای شناسایی و برطرف کردن مسئله پرخاشگری است؛ چون آنها در سنی هستند که این مشکل و مسئله هنوز در آنها نهادینه نشده و دانشآموزان انعطافپذیری بیشتری دارند و ایجاد تغییر در آنها آسانتر از ایجاد تغییر در سنین بزرگسالی است. ما در این اقدام پژوهی بر آنیم تا با برسی و شناسایی عوامل موثر بر پیدایش و تشدید پرخاشگری، راهکارهای علمی و عملی برای این مسئله ارائه کنیم و امید آن داریم مشکل پرخاشگر را در دانش دانشآموزی که این مشکل در او شناساییشده، برطرف سازیم.
Man is a social being and must know coping skills and social adjustment and avoid behaviors that cause problems for him and others; for example, aggressive behaviors. Aggression is a type of emotional emotion and reaction in which a person subconsciously manifests the pressures of deprivation and failure in the form of reactions of aggression, rape, malicious and aggressive behaviors. Aggression is considered as a public health problem and recognizing the factors affecting it has an important role in preventing and solving it. Based on observations made of the speech and behavior of elementary school students in school and other environments such as squares and passages, aggressive behaviors have been seen to a great extent, such as anger and rage. Such behaviors are observed not only in primary school students but also in higher education students; Student engagement with the teacher, student quarrels with each other are examples of such behaviors. Primary school is the most appropriate place to identify and address the issue of aggression, because they are at an age when the problem is not yet institutionalized and students have more flexibility and change is easier than change in adulthood. In this action research, we intend to provide scientific and practical solutions to this problem by examining and identifying the factors affecting the emergence and intensification of aggression, and we hope to solve the problem of aggression in the student\'s knowledge in which this problem has been identified.
ملخص الجهاز:
با معلم در مورد دانشآموزان پرخاشگر صحبت کردم که معتقد بودند رفتارهای پرخاشگرانه که در کلاس مشاهده میشود با تذکر و با تنبیه، آن رفتارها را کنترل کرده است؛ اما این راهکار معلم برای جلوگیری از رفتارهای پرخاشگرانه داروی مسکنی بود که اثربخشی موقت دارد و هنوز اصل مسئلهاین دانشآموز مغفول مانده است.
راهحلهای پیشنهادی راهکارهای پیشنهادی را میتوان از درون دادهها چنین به دست آورد و نتیجه گرفت: 1- گرفتن کمک از خود دانشآموز در حل معضل خودش با ایجاد ارتباط و دوستی 2- مشورت و جلسه با شورای مدرسه و همکاران و گرفتن ایدههای ایشان برای حل معضل 3- مشورت با اولیای دانشآموز برای حل معضل 4- ایجاد انگیزه با ترتیب دادن برنامههای متنوع، اردو و برنامههای شاد 5- تقویت اعتمادبهنفس و تشویق و ترغیب ایشان به بهبود اوضاع 6- توجه به محاسن و ندیدن و اغماض عیوب ایشان تا حدی که به مسئله تربیت او لطمه نزند و به او کمک کند.
بعد از همکلاسیها با معلم راهنمای خود در مورد رفتارها و اخلاق دانشآموز موردنظر صحبت کردم و ایشان معتقد بودند که او برای جلب نظر مثبت من تلاش میکند، در انجام کارهای گروهی با همکلاسیهایش همکاری میکند و رفتارهای پرخاشگرانه او در مقایسه با دو هفته قبل روند کاهشی داشته است.