خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی فراشناخت درمانی به شیوه گروهی بر میزان اعتیاد پذیری دانشجویان انجام پذیرفت . این مطالعه یک طرح تحقیقی نیمه آزمایشی بود که شامل پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری میشد. جامعه آماری پژوهش شامل همه ی دانشجویان پسر دانشگاه پیام نور شهریار است . نمونه با توسط روش نمونه گیری خوشه ای ٣٠ آزمودنی انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه فراشناختی (٣٠ - MCQ) برای سنجش باورهای فراشناختی و از مقیاس آمادگی به اعتیاد (APS) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و T همبسته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نمرات کوواریانس پس آزمون آمادگی به اعتیاد نشان داد که اثربخشی فراشناخت درمانی بر میزان اعتیاد پذیری دانشجویان پسر معنادار (٠/٠١ < P) بود. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان فراشناختی، اعتیاد پذیری دانشجویان را کاهش داده و تاثیر اثر فراشناخت درمانی بر میزان اعتیاد پذیری دانشجویان در مرحله پیگیری بعد از ٣ ماه ماندگار هست
ملخص الجهاز:
فراشناخت درماني، اعتياد پذيري، دانشجويان 224 ١- مقدمه گسترش روزافزون اعتياد به مواد مخدر در ايران در بين سنين و گروه هاي مختلف ، و هزينه هاي بالاي فرايندهاي درمان و بازپروري و همچنين توجه به اين نکته که تعداد قابل توجهي از افراد از نظر شخصيتي مستعد اعتياد به مواد مخدرنده يعني در معرض خطر جدي اعتياد به يکي از انواع مواد مخدر قرار دارند تحقيقات نشان داده که همه گروه هاي سني به طور يکسان در معرض خطر اعتياد قرار ندارند و سن افراد آسيب پذيري خاصي را براي ابتلا به اعتياد فراهم ميکند.
با توجه به مشکلات زياد و گسترده ي حاصل شده از اعتياد ، پيشگيري از اين معضل الزامي مي نمايد و بايد گفت پيشگيري از اين مشکل مستلزم شناسايي عوامل خطر و عوامل محافظت کننده در برابر وابستگي به مواد است برخي از پژوهش ها ، فراشناخت را به عنوان ميانجي رابطه بين هيجانات منفي (افسردگي ، اضطراب و استرس ) با سوء مصرف مواد در نظر گرفته اند (اسپادا و همکاران ، ٢٠٠٨).
نتايج مطالعات اخير ولز و همکارانش اين است که بين باورهاي فراشناختي و وابستگي به مواد رابطه وجود دارد.
از اين رو پژوهش حاضر به دنبال آن است که آيا نقش متغيرهاي ابعاد فراشناختي را در کاهش گرايش به اعتياد دانشجويان اثر گذار است ؟ فرضيه : - ميان اثر بخشي فراشناخت درماني و ميزان اعتياد پذيري دانشجويان دانشگاه پيام نور شهريار رابطه معناداري وجود دارد.
Applying lessons learned from obsessions: Metacognitive processes in smoking cessation.