خلاصة:
طرح پیشنهادی در حوزه صنایع خلاق نه تنها از بعد فرهنگی که از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی (خصوصا تاکیدات شعار سال مبنی بر تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین) نیز حائز اهمیت است. در شرایطی که گستره محتواها و پیامهایی که در سطح جهان تولید و عرضه میشوند و بسیاری از آنها حامل ارزشها و هنجارهای مغرضانه و نامطلوب با اندیشههای متعالی اسلامیاند، هدفگذاریهای انجام شده در طرح و ضرورتی که از آن بیان شده، به درستی نمایانگر اهمیت بسزای آن در نظام سیاستگذاری فرهنگی کشور در شرایط موجود است. به همین منظور تصویب احکامی جامع در زمینه صنایع فرهنگی و خلاق برای تایید نهایی این طرح میبایست ملاحظاتی را هم مورد توجه قرار داد. از این رو در این گزارش سعی شده تا با بهرهگیری از نظرات کارشناسان و متولیان و نیز اسناد موجود، همه جوانب طرح تا حد ممکن مورد بررسی قرار گیرد.
طرح «طرح حمایت از شرکتها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوریهای نرم» با هدف حمایت از توسعه درون زای اقتصاد فرهنگ و بسترسازی برای فعالیت های فرهنگی در تاریخ 11/8/1399 و با شماره ثبت 714 در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این طرح شامل هفت ماده و دو تبصره است که در ماده (1) به تعریف شرکت و موسسه خلاق فرهنگی، در ماده (2) به تعریف ستاد توسعه فناوری های نرم و هویتساز، در ماده (3) تسری تمام حمایت های در نظر گرفته شده در قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب سال ۱۳۸۹ به شرکتهای مورد نظر این طرح، در ماده (4) مسئولیت تعیین اولویت های حمایتی، در ماده (5) اختصاص تسهیلات از صندوق شکوفایی و نوآوری برای شرکتهای مورد نظر این قانون و در ماده (6) اختصاص بودجه از بودجه فرهنگی دستگاه های دولتی و در ماده (7) به جریمه انحراف حمایت ها می پردازد.