خلاصة:
نویسنده کتاب نقد قرآن با پیش فرض همسان انگاری قرآن کریم با متون بشری، خطا و ضعف در آیات الهی را خوانش نمود و در ادامه دلیل این ضعف را در بشری بودن آن دانست. وی با این نگره، آزادی باور را در متن وحیانی انکار کرد. به نظر می رسد نویسند این متن، بدون در نظرگرفتن ناهمسانی گفتمان های لیبرال و اسلام در برداشت مفهوم آزادی باور و مؤلفه های زبانی و فرازبانی درگستره سیاق و قرینه های همبسته به متن و زمینه، روح کلی آیات، فضای گفتمانی و شرایط زیسته در عصر نزول، نبود این مفهوم را درمتن وحیانی را برداشت کرد. این پژوهه با شیوه توصیفی و تحلیلی با تکیه بر اسناد کتابخانه ای و رهیافت انتقادی در پی پاسخ به چیستی مفهوم آزادی باور در قرآن کریم و نبود آن در برداشت نویسنده کتاب نقدقرآن است. براین اساس دراین جستار تلاش شد، ناهمسانی سنخآزادی باور در جهان امروزین و چگونگی کاربست و حد مطلوب این مفهوم در گفتمان قرآن بیان شود و با بهره بردن از مؤلفه های زبانی و فرا زبانی درگستره فهم متن وحیانی برداشت نویسنده کتاب نقدقرآن را ناقص و ناموجه نماید.
The author of the Qur'an criticism book read the error and weakness in the divine verses with the presupposition of equating the Holy Qur'an with human texts, and further considered the reason for this weakness in its human nature. With this view, he denied the freedom of belief in the revealed text. It seems that the writers of this text did not take into account the heterogeneity of liberal discourses and Islam in understanding the concept of freedom of belief and the linguistic and meta-linguistic components in the scope of the context and correlations related to the text and context, the general spirit of the verses, the discourse atmosphere and the living conditions of the era. Descendants took away the absence of this concept in the text of revelation. Therefore, in this research, an attempt was made to express the heterogeneity of freedom of belief in today's world and how this concept is used and optimal in the Qur'anic discourse, and by using linguistic and translinguistic components in the scope of understanding the revelation text, the author's perception of the Qur'an criticism book is incomplete and incomplete.
ملخص الجهاز:
نقد ديدگاه سها در کتاب نقد قرآن درباره مفهوم شناسي آزادي عقيده در قرآن سيد ايوب نجيبي * محمد رضا حاجي اسماعيلي **، محمد علي رضايي اصفهاني *** چکيده نويسنده کتاب نقد قرآن با پيش فرض همسان انگاري قرآن کريم بـا متـون بشـري، خطـا و ضعف در آيات الهي را خوانش نمود و در ادامه دليـل ايـن ضـعف را در بشـري بـودن آن دانست .
به نظر مـي رسـد نويسـند اين متن ، بدون در نظرگرفتن ناهمساني گفتمـان هـاي ليبـرال و اسـلام در برداشـت مفهـوم آزادي باور و مؤلفه هاي زباني و فرازباني درگستره سياق و قرينه هـاي همبسـته بـه مـتن و زمينه ، روح کلي آيات ، فضاي گفتماني و شرايط زيسته در عصر نزول ، نبـود ايـن مفهـوم را درمتن وحياني را برداشت کرد.
بـا توجه به اين گفته ها، پرسش اصلي اين جستار اين است : مفهوم آزادي بـاور در قـرآن کـريم چيست ؟ درادامه پرسش هاي فرعي؛ عوامل محدودکننده آزادي عقيده درقرآن چيست ؟ ملاکهـاي محدود کردن آزادي باور درگفتمان قرآن کريم چيست ؟ ملاک سها از نبود آزادي عقيده قـرآن چيست ؟ اين پژوهش با شيوه توصيفي و تحليلي با تکيه بر اسناد کتابخانـه اي و رهيافـت انتقـادي ضمن بيان مفهوم تعبير آزادي عقيده در قرآن کريم در معناي اختيار و امکان انتخاب بـاور از سوي باورمندان ديني، وجودآن در متن وحياني پي گيري کرده و برداشت و داوري نويسـنده کتاب نقدقرآن مبني بر نبود اين سنخ از آزادي را ناموجه دانست .