خلاصة:
اثربخشی مدیریتی به عنوان عنصری اساسی برای توسعه پایدار و مزیت رقابتی سازمان در نظر گرفته می شود و مفهوم سازی اصلی آن حول توانایی مدیریت در مدیریت خود، زیردستان و روابط می چرخد. با این حال، تحقیقات بسیار کمی به این پدیده مهم پرداخته است. هدف این مطالعه پر کردن این خلاء با بررسی نقش واسطه ای اخلاق کار اسلامی بین سبک های رهبری و اثربخشی مدیریتی است. جمع آوری داده ها از طریق یک پرسشنامه ساختاریافته انجام شد و روابط فرضیه ای با کمک لیزرل مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که سبک های رهبری تحول آفرین ارتباطی با اثربخشی مدیریتی ندارد، ولی و رهبری معاملاتی با اثربخشی مدیریتی ارتباط مثبت دارند. همچنین اخلاق کار اسلامی ارتباط بین رهبری معامله ای و تحول گرا و اثربخشی مدیریت را واسطه قرار داد. اگرچه در طی 50 سال گذشته حدود زیادی از تحقیقات در مورد ماهیت مدیریت و رهبری انجام شده است، اما به مسئله اثربخشی مدیریتی کم توجه شده است. بنابراین این مطالعه با ارائه یک مدل در سطح کلان برای اندازه گیری اثربخشی مدیریتی به ادبیات مدیریت منابع انسانی کمک می کند.
ملخص الجهاز:
ارتباط سبک هاي رهبري و اخلاق کار اسلامي در اثربخشي مديريتي 1 غلامرضا ميرزايي دانشجوي دکتري مديريت منابع انساني ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه حسين حبيبي تبار عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه چکيده اثربخشي مديريتي به عنوان عنصري اساسي براي توسعه پايدار و مزيت رقابتي سازمان در نظر گرفته مي شود و مفهوم سازي اصلي آن حول توانايي مديريت در مديريت خود، زيردستان و روابط مي چرخد.
هدف اين مطالعه پر کردن اين خلاء با بررسي نقش واسطه اي اخلاق کار اسلامي بين سبک هاي رهبري و اثربخشي مديريتي است .
(2018 در متون اخلاق کار اسلامي (IWE)٧ ، مفهوم مهمي ظهور کرده و فرض شده است که تأثير ميانجي بر رابطه بين سـبک هـاي رهبري و اثربخشي مديريتي عملکرد سازماني از سوي ديگر دارد.
تا آنجا که به سـازمان مربـوط مي شود ، اخلاق سازماني به عنوان شناسايي و اجراي استانداردهاي رفتاري در سازمان و براي سازمان تعريـف مـي شـود کـه 2 Lekchiri et al 3 Javed et al 4 - Rana 5 - Ardestani et al 6 -Shahzad et al 7 -Islamic work ethics 8 -Javed et al اطمينان از رعايت منافع کليه ذينفعان آن را فراهم مي کند.
12-Sandberg & snodoski 13 - Farrukh et al 14 - Nielsen et al 15 - Judge and Bono 16 -Boamah et al 17 - Butar et al 18- Keskes t al اخلاق کار اسلامي جستجوي مداوم براي پارادايم هاي جديد ، رويکردهاي جديد و تکنيک هاي جديد در مديريت وجود دارد که مي تواند مزيت يا جايگاه رقابتي مورد نياز براي برتري در اين فضاي کسب و کار را به سرعت در حال تغيير بدون ايجاد لطمه در شهرت ايجاد کند.