خلاصة:
هدف پژوهش بررسی تاثیر نماز بر نشاط معنوی دانش آموزان مدرسه پاسداران جوانمردی میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مدرسه پاسداران جوانمردی میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول موزگان برابر 132 نفر میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات عبارتست از دو پرسشنامه محقق ساخته که توسط روشهای علمی روایی و پایایی آن تایید شده است. پایایی پرسشنامه نماز و پرسشنامه نشاط معنوی به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 781/0 و 801/0 به تایید رسیده است. در تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و جهت تجزیه و تحلیل توصیفی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافتههای تحقیق اثر بخشی انجام فریضه نماز بر نشاط معنوی دانش آموزان اثرگذاری مثبتی دارد.
The purpose of the research is to investigate the effect of prayer on the spiritual vitality of Pasdaran Jawanmardi school students. The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The statistical population of the research is the students of Pasdaran Jawanmardi School. The size of the statistical sample using Mozegan table is equal to 132 people. The data collection tool consists of two researcher-made questionnaires, which have been confirmed by scientific methods of validity and reliability. The reliability of prayer questionnaire and spiritual vitality questionnaire has been confirmed with Cronbach's alpha coefficient of 0.781 and 0.801, respectively. Pearson's correlation test was used in data analysis and SPSS software was used for descriptive analysis. The findings of the research on the effectiveness of praying have a positive effect on the spiritual vitality of students.
ملخص الجهاز:
نماز از جمله عبادات و فراميني است که خداوند متعال عمل به آن را واجب نموده و انجام آن در تقويت سلامت روان نقش بسزايي دارد (خوش باور و يعقوب ، ١٣٩٩) دانشمندان کنوني روان شناسان عصر حاضر معتقدند که آلام روحي وهيجانات خارجي موجب بيماري مي شود چون زندگي روزمره کنوني بانگراني و اضطراب توام است و داشتن ايمان بخدا و اعتقاد به يک مبدا حقيقت و يک قدرت مافوق ومطلق است که ما رابر مشکلات فايق مي سازد (مطهري،١٣٧٦).
نشاط معنوي بيانگر رضايت قلبي و لذتي است که در زير امواج متلاطم زندگي وجود دارد و اين همان شاکر بودن دروني و تکامل يافتن از فراز و نشيب هاي زندگي مي باشد (سعادت طلب و همکاران ، ١٣٩٩).
از آنجاييکه بيشتر وقت دانش آموزان در مدرسه ميگذرد نياز به ايجاد نشاط معنوي در مدرسه از اهميت بسزايي برخوردار است (عراقيان مجرد و همکاران ، ١٤٠٠) انسان در تعاملات اجتماعي خود، ذخيرٔە انرژي رواني خود را از دست ميدهد و تنها منبعي که ميتواند آن انرژي را جبران نمايد اتصال به قدرت لايزال الهي است و آن اتصال حاصل نميگردد، مگر با نماز و نيايش .
رادفر و عروجي (١٣٨٠)، بررسي نقش نماز در ميزان شيوع اضطراب دختران دانش آموز مقطع دبيرستان شهرستان قم ، ارائه شده در اولين همايش نقش دين در بهداشت رواني، تهران ، ٢٧ ـ ٢٤ آذرماه ، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني ايران ١١.