خلاصة:
هدف این تحقیق شناسایی مدلی برای صادرات محصولات شرکت بوتان است. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی- اکتشافی و در بعد جمع آوری از نوع مقطعی است. رویکرد این تحقیق نیز پیمایشی- اکتشافی است. بدین منظور با استفاده از تکنیک AHP، اوزان فاکتورهای SWOT (نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید) استخراج و با کمک ماتریس آن استراتژیها تدوین شده، سپس این استراتژیها با کمک دو تکنیک QSPM و TOPSIS فازی اولویت بندی گردید و اهداف کمی و کوتاه مدت تعیین شده است. جامعه آماری این تحقیق شرکت بوتان در استان تهران و نمونه تحقیق خبرگان و مدیران این شرکت به تعداد 10 نفردر نظر گرفته شده است. پرسشنامه تحقیق بر اساس اهداف و چشم انداز شرکت طراحی و تدوین گردیده و نتایج این تحقیق حاکی از آن است که قوتها نسبت به ضعفها امتیاز بالاتری دارند. و نتایج اولویت بندی استراتژیها با تکنیک QSPM و TOPSIS تقریبا مشابه هم بوده است نتایج تحلیل فرضیهها بر اساس نرم افزار لیزرل نشان دهنده تایید دو فرضیه تاثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر صادرات محصولات شرکت بوتان و رد فرضیه تاثیر عوامل فرهنگی است.
ملخص الجهاز:
واژه هاي کليدي: استراتژي ، الگو، صادرات ، نرم افزار ليزرل ، TOPSIS،QSPM مقدمه برندسازي راه اصلي شرکتها براي بدست آوردن شناخت ، شهرت و وفاداري مصرف کنندگان است استفان (١٩٩١)معتقد است که احساسات ذهني مصرف کنندگان در مورد يک شرکت بر خريد مشتري تأثير مي گذارد همچنين دانشمندان ديگر معتقدند که وقتي مشتريان با محصولات جديد روبرو مي شوند ، اطلاعات مهم در مورد محصول معمولاً وجود ندارد و تصوير ذهني که از برند در ذهن آنها وجود دارد سبب ترغيب آنها و ايجاد فرايند خريد مي گردد و در ارزيابي مشتري از محصول تأثير گذار است (وو وهمکاران ،٢٠٢١) .
در ابتدا خلق مشتري وفاداربه گونه اي که مشتري به سوي شرکت و محصولات شرکت گرايش مثبت داشته باشد جز با نوآوري در محصولات و خدمات ايجاد تصوير مثبتي از برند ميسر نمي گردد ( روستا و همکاران ،١٣٩٢ ) پيامدهاي مثبت برندسازي بين المللي عبارتست از : ١WU ٢KIE 1 اين امر مسلم است که با توسعه برند سازي بين المللي شرکت بوتان و فروش بالاتر در بازارهاي جهاني، تصويري از کشور ايران نيز همراه با برند در بازارهاي جهاني نشان داده مي شود که اين ميتواند راه گشايي براي صادرات در عرصه بين المللبي در ساير محصولات و حوزه ها نيز باشد.
Prentice-Hall Cemal Zehir, Mahmut Köle,aHacer Yıldız,(2015), The Mediating Role of Innovation Capability on Market Orientationand Export Performance: an Implementation on SMEs in Turkey, Procedia - Social and Behavioral Sciences700 – 708 Christensen, C.