خلاصة:
اگزیستانسیالیسم، مطرحترین فلسفه بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که در میان روشنفکران و هنرمندان، بهویژه در شعرها، نمایشنامهها و فیلمهای سینمایی، تاثیر خود را بر جای گذاشته است. یکی از برجستهترین هنرمندان نمایشنامهنویس و فیلسوف اگزیستانسیالیسم، ژان پل سارتر (1980–1905) بود که او را در ردیف شاخه الحادی یا خدا ناباوری میدانند. هدف از این مقاله این است که آیا میتوان، این فرضیه را به اثبات رساند که سارتر، متاثر از کیرکگارد (1855-1813)، فیلسوف و بنیانگذار اگزیستانسیالیسم که برخلاف عقاید سارتر، پیرو مسیحیت و شاخه الهی این فلسفه محسوب میشود، بوده است یا خیر؟ اگر بوده است، موارد و مقولات اگزیستانسیالیستی متاثر از کیرکگارد، چه بوده است؟ آیا انعکاس این موارد و مقولات را در آثار دراماتیک سارتر هم میتوان مشاهده کرد؟ برای پاسخ به سوالات فوق، ابتدا به توضیح مقولات اگزیستانسیالیسم کیرکگارد مانند: سپهر هستی یا استهتیک، سپهر اخلاقی و سپهر دینی، فراموشی، انتخاب، باور همگانی، پشیمانی و احساس ندامت، میپردازیم و بعد ازآن به بررسی و تحلیل موضوعاتی میپردازیم که آیا مقولات یا نکتههای فلسفی اگزیستانسیالیسم در نمایشنامههای سارتر به مانند: دستهای آلوده، مردههای بیکفنودفن، مگسها، روسپی بزرگوار و جهنم (دوزخ) انعکاس یافته است یا خیر و در تایید آن میکوشیم. در این مقاله از روش مطالعات کتابخانهای و بررسی و مطابقت با تکیه بر تحلیل عقلی، پیش رفتهایم تا این نتیجه حاصل آید که فرایند استهتیکی خلق آثار دراماتیک (نمایشی) سارتر که بار فلسفی اگزیستانسیالیسم متاثر از کیرکگارد را اگر در بردارد، چگونه به آثار هنری بهیادماندنی در تاریخ ادبیات دراماتیک جهان تبدیلشده است؟
Existentialism is the most outstanding school of philosophy following the World War II, which has influenced the intellectuals and artists, especially poetry, plays and movies. One of the most notable playwrights who was also an existentialist philosopher was Jean-Paul Sartre who is thought of an atheist. This article seeks to support the hypothesis whether Sartre was influenced by the founder and philosopher of existentialism, Kierkegaard who, unlike Sartre, followed Christianity. If yes, what were the existentialist categories influenced by Kierkegaard? Are these categories represented in the Sartre’s dramatic works? To answer the questions, we first explain existentialist categories proposed by Kierkegaard: existential sphere (aesthetics), ethical sphere, religious spere, oblivion, choice, universal belief, remorse and feeling regret. Then, we analyze whether existentialist categories are represented in Sartre’s plays of Dirty Hands, the Unburied Dead, the Flies, the Respectful Prostitute, and the Hell. This article uses library methods and rational analysis to demonstrate how the aesthetic process of Sartre’s creation of dramatic works, influenced by the existentialist philosophy of Kierkegaard, has turned into memorable works of art in the history of the world’s dramatic literature.