خلاصة:
هدف از انجام این مقاله بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و سرمایه روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان ابتدایی آموزش و پرورش بجنورد بود. این مقاله از نظر ماهیت و هدف از نوع مقالات بنیادی و از نظر نحوه گردآوری دادهها مقاله توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه هدف در این مقاله تمامی معلمین دوره ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهر بجنورد(1814 نفر) میباشند، که از نمونه گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزارهای مقاله شامل پرسشنامه ذهنیت فلسفی (جهانگیری، 1393)، مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) و پرسشنامه کیفیت تدریس(2003) بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمونt مستقل و رگرسیون گام به گام با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که همبستگی بین سرمایه روانشناختی و ذهنیت فلسفی معلمان با ۰/۱۸ و بین ذهنیت فلسفی با کیفیت تدریس معلمان برابر با ۰/۱۴ بوده که با توجه به سطح معناداری زیر ۵ درصد میتوان گفت در سطح اطمینان ۹۵درصد معنادار میباشد، ولی همبستگی بین سرمایه روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان برابر با ۰/۷ بوده که با توجه به سطح معناداری زیر ۵ درصد میتوان گفت در سطح اطمینان ۹۵ درصد، معنادار نمیباشد. از طرفی مطابق آزمون رگرسیون گامبهگام، نتایج نشان میدهد که کیفیت تدریس معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بجنورد تنها بهوسیله مؤلفه ذهنیت فلسفی قابل پیشبینی است.
a
ملخص الجهاز:
صورت بنديهاي نظري کنوني را درباره سرمايه روان شناختي شايد بتوان به چيزي حدود دو دهه قبل تاکنون نسبت داد؛ با اين حال بنيانهاي نظري واقعي اين پديده در نظريات صاحب نظران شخصيت در بيش از دو دهه قبل نيز قابل شناسايي است ؛ مربي بايد بتواند يادگيري را به موترين صورت در کلاس درس رخ دهد واضح است که يک روش تدريس عام و فراگير براي يادگيري وجود ندارد و از طرفي تفکر و مهارت درست انديشيدن ، از جمله مسائل مهمي است که از ديرباز ذهن انديشمندان را به خود مشغول کرده ، تفکر يکي از مسائل اساسي تربيت درآموزش وپرورش نوين مي باشد که براي پرورش آن ابزارهايي لازم است ، يکي از اين ابزارها، داشتن ذهن فلسفي است که افراد را در تفکر صحيح و منطقي کمک مي کند (عسکري، ١٧:١٣٩٤).
به همين منظور هدف از انجام اين مقاله بررسي رابطه ذهنيت فلسفي و سرمايه روانشناختي با کيفيت تدريس معلمان ابتدايي آموزش و پرورش بجنورد بوده است ..
٣) انصاري ، مريم و ساندرا اسدي ، (١٣٩٦)، رابطه ذهنيت فلسفي وسرمايه هاي روانشناختي با کيفيت تدريس معلمان (نمونه موردي معلمان مقطع متوسطه شهر همدان )، نهمين کنفرانس بين المللي روانشناسي و علوم اجتماعي ، تهران ، شرکت همايشگران مهر اشراق .
«بررسي رابطه ذهنيت فلسفي وسرمايه هاي روانشناختي با کيفيت تدريس معلمان (نمونه موردي معلمان مقطع ابتدايي شهر زاهدان )»، پنجمين همايش ملي پژوهش هاي نوين در حوزه علوم تربيتي و روانشناسي ايران (با رويکرد فرهنگ مشارکتي )، تهران ، خانه فرهنگ مشارکتي ايران .