خلاصة:
هدف از این نگارش نقد کتاب «فرهنگ ناب در آموزش عالی به سوی بهبود مستمر» بر اساس رویکرد اسلامی فرهنگ سازمانی شایستهمحور است. این بررسی از نوع کیفی با روشی تحلیلی- انتقادی و رویکردی تفسیرگرایانه به دو پرسش پاسخ داده است؛ چگونه میتوان فرهنگ سازمانی شایستهمحور را بصورت محتوایی با رویکرد اسلامی مورد نقد و بررسی قرار داد؟ و نقد فرهنگ سازمانی شایستهمحور با رویکرد اسلامی از منظر روششناسی به چه صورت است؟ روایی مطالعه پیش رو نیز با استنادات اسلامی مورد تأیید قرار گرفته است. نقد این کتاب نشان میدهد چارچوب مورد استفاده مبتنی بر سه لایه ادگار شاین بوده است. چنانچه عمیقترین لایه سازمان دانشگاه یعنی هستۀ «باورها و مفروضات»، با توجه به اصل توحید، بینش و باور توحیدی جای گیرد و در لایۀ دوم جهت رعایت ارزشهای ناب و مفاهیم ارزش و هدررفت که هسته اصلی تفکر ناب را تشکیل میدهند، « انسجام» حفظ گردد و با تمسک به اصول و قوانینی که در راستای اجرا و تحقق اهداف اسلام میباشد، لایۀ مصنوعات شکل گیرد، میتوان به فرهنگ تحقق و ترویج نتایج این پژوهش در راستای فرهنگ بومی-اسلامی دست یافت. ضمن آنجه این بررسی میبایست با رویکردی و در پرتو فرهنگ اسلامی مورد تأکید قرار گیرد. در نتیجه با بهره جویی از این موضوع در پرتو معرفتشناسی اسلامی میتوان به مفاهیم، مدلها، و ابزارهایی برای پیادهسازی تغییرات در مدلهای مدیریت دانشگاهی بر مبنای مدیریت ناب و سایر مفاهیم مدیریت فرایندمحور دست یافت که برای نظریهپردازان و متخصصان حوزه عملی مدیریت نهادهای آموزش عالی ایران نافع هستند.
The purpose of writing this book is to critique the book "lean Culture in Higher Education Towards Continuous Improvement" based on the Islamic approach of competence-based organizational culture. This qualitative study with an analytical-critical method and an interpretive-Islamic approach has answered two questions with a methodological and content approach. The validity of the present study has also been confirmed by Islamic citations. A review of this book shows that the framework used was based on Edgar Schein's three layers. If the deepest layer of the university organization, ie the core of "beliefs and assumptions", is placed according to the principle of monotheism, monotheistic insight and belief, and in the second layer to observe pure values and concepts of value and loss that form the core of pure thinking, " "Coherence" should be maintained and by relying on the principles and laws that are in line with the implementation and realization of the goals of Islam, a layer of artifacts can be formed. At the same time, this study should be emphasized with an approach and in the light of Islamic culture. As a result, by exploiting this issue in the light of Islamic epistemology, concepts, models, and tools for implementing changes in academic management models based on lean management and other concepts of process-oriented management can be obtained for theorists and experts in the field of management of Iranian higher education institutions. They are beneficial.
ملخص الجهاز:
چنانچه عميق ترين لايه سازمان دانشگاه يعني هستۀ «باورها و مفروضات »، با توجه به اصل توحيد، بينش و باور توحيدي جاي گيرد و در لايۀ دوم جهت رعايت ارزش هاي ناب و مفاهيم ارزش و هدررفت که هسته اصلي تفکر ناب را تشکيل مي دهند، « انسجام » حفظ گردد و با تمسک به اصول و قوانيني که در راستاي اجرا و تحقق اهداف اسلام مي باشد، لايۀ مصنوعات شکل گيرد، مي توان به فرهنگ تحقق و ترويج نتايج اين پژوهش در راستاي فرهنگ بومي -اسلامي دست يافت .
در نتيجه با بهره جويي از اين موضوع در پرتو معرفت شناسي اسلامي ميتوان به مفاهيم ، مدل ها، و ابزارهايي براي پياده سازي تغييرات در مدل هاي مديريت دانشگاهي بر مبناي مديريت ناب و ساير مفاهيم مديريت فرايندمحور دست يافت که براي نظريه پردازان و متخصصان حوزه عملي مديريت نهادهاي آموزش عالي ايران نافع هستند.
اين مقاله از نوع کيفي است که با رويکردي اسلامي مبتني بر فرهنگ سازماني شايسته محور، کتاب «فرهنگ ناب در آموزش عالي به سوي بهبود مستمر» را مورد نقد و بررسي قرار ميدهد.
Organizational culture and technology-infused management in higher education: theoretical and empirical aspects.
The organizational culture of the research university: Implications for LIS education.
The determining role of organizational culture in the implementation of the lean management concept as examplified by Polish universities.
Lean culture in higher education.
The effect of organizational culture on implementing and sustaining lean processes.
Organizational culture and leadership (Jossey-Bass business & management series).
Organizational culture, learning organization and innovation in german higher education institutions.