خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای عزتنفس سازمان محور در رابطهی بین وظیفهشناسی و توافق جویی با عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی بود. نمونهی پژوهش، 161 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای بررسی همبستگی از پرسشنامههای استانداردی همچون ویژگیهای شخصیتی (NEO)، عملکرد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و عزتنفس سازمان محور و برای تجزیهوتحلیل دادهها از الگوی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین وظیفهشناسی و توافق جویی با عملکرد وظیفهای، رفتار شهروندی سازمانی و عزتنفس سازمان محور رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج الگوی معادلات ساختاری حکایت از برازندگی الگوی مفروض پژوهش داشت. با توجه به یافتهها میتوان گفت که عزتنفس سازمان محور نقش واسطهای در رابطهی بین وظیفهشناسی و توافق جویی با عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر این اساس با در نظر گرفتن متغیرهایی همچون وظیفهشناسی، توافق جویی و افزایش عزتنفس سازمان محور میتوان میزان عملکرد وظیفهای و رفتارهای شهروندی سازمانی را ارتقاء داد.
The aim of this study was to, investigated the mediating role of organization-based self-esteem in the effect of conscientiousness & agreeableness on task performance and organizational citizenship behavior. The sample of study was 234 employees of the National Iranian Drilling Company who were selected using stratified random sampling. In this study, was used standard questionnaires such as personality characteristics (NEO), job performance, organizational citizenship behavior, & organization-based self-esteem, & for analyzing data, was used Path Analysis Method. The research model test showed the good fitted of the model. Examination of the direct effects indicated that conscientiousness & agreeableness have a significant & positive effect on task performance, organizational citizenship behavior, & organization-based self-esteem, & organization-based self-esteem has a significant & positive effect on task performance, & organizational citizenship behavior. Also, the indirect effects test showed that organization-based self-esteem has mediating role in the effect of conscientiousness & agreeableness on task performance & organizational citizenship behavior. Accordingly, with regard to variables such as conscientiousness, agreeableness & increase of organization-based self-esteem, the rate of task performance, & employees’ organizational citizenship behavior could be increased.
ملخص الجهاز:
بررسي نقش واسطه اي عزت نفس سازمان محور در تأثير وظيفه شناسي و توافق جويي بر عملکرد وظيفه اي و رفتار شهروندي سازماني در کارکنان شرکت ملي حفاري ايران Investigating the Mediating Role of Organization-Based Self-Esteem in the Effect of Conscientiousness & Agreeableness on Task Performance & Organizational Citizenship Behavior in Employees of the National Iranian Drilling Company 1 محمدباقر کجباف 2 سيما پريزاده سحر سوادکوهي خويگاني *1 صبا قيصري ٢ چکيده هدف از انجام پژوهش حاضر، تعيين نقش واسطه اي عزت نفس سازمان محور در تأثير وظيفه شناسي و توافق جويي بر عملکرد وظيفه اي و رفتار شهروندي سازماني بود.
در اين پژوهش ، از پرسشنامه هاي استانداردي هم چون ويژگيهاي شخصيتي (NEO)، عملکرد شغلي، رفتار شهروندي سازماني و عزت نفس سازمان محور و براي تجزيه وتحليل داده ها از روش تحليل مسير استفاده شد.
تحقيقات ديگر نشان داده اند که وظيفه شناسي (ال وي، شن ، کااو، سو و چن ، ٢٠١٢؛ فرجي و احمدي، ١٣٩٠)، توافق جويي (فرجي و احمدي، ١٣٩٠؛ سيدموسوي، فرخ سرشت و بزرگي، ١٣٩٧؛ مصلايي، نيک بخش و توجاري، ٢٠١٤) و عزت نفس سازمان محور بر رفتار شهروندي سازماني (organizational citizenship behavior) نيز اثرگذار ميباشند (رئيسي، پوراعتمادي و جعفريان ، ١٣٩٣؛ وان ديان ، وان دوال ، کوستووا، لاثام و کومينگز، ٢٠٠٠؛ واهيوآ آرياني، ٢٠١٢؛ مينگ تان ، کيوکيوآب ، احمد و محمد، ٢٠١٦؛ پورکياني و عسکريپور، ٢٠١٥).
علاوه براين بررسي پيشينه ي پژوهش نشان داد که در ايران تاکنون هيچ پژوهشي که هم زمان نقش ويژگيهاي شخصيتي و عزت نفس سازمان محور را روي عملکرد وظيفه اي و رفتار شهروندي سازماني موردبررسي قرار دهد انجام نشده است .