خلاصة:
هدف: ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز بهروش 360 درجه. روششناسی: این پیمایش از نوع کاربردی و بهلحاظ ماهیت توصیفی - تحلیلی است. مدیر، کتابداران، همکاران، و کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز جامعه آماری پژوهش بودند. هر کتابدار توسط مدیر، خود کتابدار، همکاران، و 375 نفر از کاربران کتابخانه براساس پرسشنامه ارزیابی شدند و سپس دیدگاههای آنها با هم مقایسه شد. یافتهها: میانگین وضعیت عملکرد کتابداران در شاخص مهارتهای «دانش و معلومات حرفهای» (31/4)، «اخلاقی- ارزشی» (02/ 4)، «شخصیتی» (94/ 3)، «عملکردی» (87/ 3)، و «ارتباطی» (85/ 3) بالاتر از حد متوسط بوده و مطلوب ارزیابی شده است. نتیجهگیری: ارزیابی عملکرد کتابداران میتواند از عوامل اصلی پیشرفت کتابخانهها باشد. بنابراین، ارزیابی کتابداران و شناخت آنها از خود به ارتقای کتابخانه میانجامد. ارزیابی کتابداران بهروش 360 درجه یا ارزیابی گروهی میتواند روشی نوین برای ارزیابی کتابداران باشد.
Purpose: The purpose of this study was to evaluate the performance of librarians of the central library of Shahid Chamran University of Ahvaz using a 360 degree method. Methodology: This research, conducted by a survey method, is descriptive and analytical in terms of its purpose in terms of its purpose. The statistical population of the study consisted of managers, librarians, colleagues and users of the central library of Shahid Chamran University of Ahvaz. The methodology was that each librarian was assessed by the manager, the librarian himself, associates and 28 users, and their views were compared. Findings: The results showed that librarians' performance status in the knowledge and professional knowledge skill index (4.14), skills Moral value-value (4.22), personality skills (3.94), functional skills (3.87) and communication skills (3.85) were higher than average and were evaluated as desirable. Conclusion: Performance evaluation of librarians can be one of the main factors in the progress of libraries. Therefore, the evaluation of librarians and their recognition will lead to library upgrades. Assessing librarians by 360 degrees or group assessment can be a new way of evaluating librarians.
ملخص الجهاز:
توسعه علمی بوده است و تلاش میکند در راستای چشم انداز تعریف شده در برنامه راهبردی دانشگاه حرکت کند که در نظر دارد جایگاه خود را در سطح دانشگاههای برتر جامع کشور در تولید علم و توسعه فناوری ارتقا دهد و از جایگاه معتبری در میان دانشگاههای برتر کشور برخوردار شود در همین راستا مأموریت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز تقویت آموزش، پژوهش و فعالیتهای پژوهشی و حمایت از تلاشهای دانشگاه برای ارتقای رتبه در سطح ملی و بین المللی است که از طریق تهیه، توسعه، و تسهیل دسترسی به منابع و اطلاعات علمی ضروری دانشگاه و مدیریت بهره برداری از این منابع انجام میشود.
اهمیت دانش و نقش کتابداران به عنوان مهمترین افرادی که میتوانند در آموزش سواد اطلاعاتی و ارائه خدمات اطلاعاتی به کاربران ایفای نقش کنند، لزوم استفاده از ابزارهای کارآمدی چون بازخورد ۳۶۰ درجه را ایجاب میکند با توجه به نقش و اهمیتی که کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز در فرایند تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران دارد، کتابداران این کتابخانه باید از جنبههای مختلف عملکرد مطلوبی داشته باشند و کاربران را در دستیابی به نیازهای اطلاعاتی خود یاری کنند.
۳/۸۵ آزادی سطح معناداری t-test دانش و معلومات ۹/۰۵ ۱/۲۹ ۴/۳۱ حرفه ای مطابق جدول ۱ نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان میدهد با توجه به سطح معناداری (۰/۰۰۰) که کمتر از ۰/۰۵ است میانگین تمامی مهارتهای اخلاقی - ارزشی»، «شخصیتی»، ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های دانشگاهی به روش ۳۶۰ درجه «عملکردی»، «ارتباطی و دانش و معلومات حرفه ای کتابداران بیشتر از حد متوسط (۳) بوده و در سطح مطلوب ارزیابی شده است که از این میان دانش و معلومات حرفه ای و ارتباطی به ترتیب بالاترین و پایین ترین میانگین را داشتند.