خلاصة:
هدف: بررسی ضرورتهای حوزه ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی، تفاوتهای میان ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی با اطلاعات متنی، وظایف نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی، و چالشهای مطرح در این حوزه.
روششناسی: پژوهش با مراجعه به متون و منابع کتابخانهای انجام شد.
یافتهها: برای ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی، موتورهای جستجو و پایگاههای اطلاعاتی مختلفی مانند لست.اف.ام.، پاندورا، و موگل در خارج از کشور راهاندازی شده است. شباهت، طبقهبندی منابع موسیقایی، آوانویسی موسیقی، تشخیص ریتم و گام، و امکان جستجوی زمزمهای از مهمترین وظایف چنین نظامی است.
نتیجهگیری: ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی با نوع متنی متفاوت است؛ زیرا موجودیت منابع موسیقایی با منابع متنی فرق دارد. برای اینکه هر نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی عملکرد مناسبی داشته باشد، باید این موارد را مد نظر قرار دهد: مشکلات نادرست خواندن ملودی توسط کاربران در پرسوجوهای زمزمهای، دشواریهای آوانویسی موسیقی پلیفونیک، تعلق یک ژانر به چندین طبقه، فقدان نظام معنایی مشخص در میان برچسبها، و شباهتهای مختلف موجود در قطعههای گوناگون موسیقی.
Purpose: To study the significance of Music Information Retrieval (MIR), the differences between text and music storage and retrieval, MIR systems’ tasks and other challenges. Methodology: Theoretical analysis. Results: There are different search engines and databases for MIR, like LastFM, Pandora and Muggle. Similarity, classification, transcription, rhythm and pitch recognition and Query-by-Humming (QBH) are the main tasks of MIR systems. Conclusion: Because of the differences between text and music qualities, text retrieval and MIR are different. To properly perform, each MIR system needs to consider: incorrect melody singing in QBH, difficulties of transcribing polyphonic music, genre’s dependency to several classes, the lack of clear sense among tags and similarities in various pieces of music
ملخص الجهاز:
برای اینکه هر نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی عملکرد مناسبی داشته باشد باید این موارد را مد نظر قرار دهد مشکلات نادرست خواندن ملودی توسط کاربران در پرس و جوهای زمزمهای دشواریهای آوانویسیموسیقی پلی فونیک تعلق یک ژانر به چندین ،طبقه فقدان نظام معنایی مشخص در میان برچسبها و شباهتهای مختلف موجود در قطعه های گوناگون موسیقی کلید واژه ها ذخیره و بازیابی اطلاعات ،موسیقی منابع دیداری شنیداری در آمدی بر ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی زمینه ها، ضرورتها و چالشها لاله صمدی غلامرضا فدایی تاریخ دریافت: ٩٤/٠٦/٢٣ تاریخ پذیرش: ٩٤/٠٧/٢٨ بورسیه دانشگاه شاهد (نویسنده مسئول) مقدمه در سالهای اخیر متون بازیابی شده بیشتر بر بازیابی اطلاعات متنی متمرکز بوده و بازیابی منابع دیداری - شنیداری به ویژه ،موسیقایی کمتر مد نظر قرار گرفته است.
لی و کانینگهام (۲۰۱۲) تأثیر مطالعات کاربر مدار برای بازیابی اطلاعات موسیقایی را مطالعه و تأکید کردند درک نیازهای کاربران و رفتارهای اطلاع یابی آنها میتواند در توسعه نظامهای بازیابی اطلاعات موسیقی تأثیر گذار باشد ،کائو، هائو، و ژو (٢٠١٤) نیز نظام پرس و جوی زمزمه ای مبتنی بر وب ایجاد کردند که هر ـ قطعه موسیقی را در یک پایگاه اطلاعاتی موسیقی بر اساس حداقل نتهای زمزمه شده ارائه میکند ،بنابراین مطالعات پیشین نشان میدهد که تاکنون پژوهشی بنیادی در خصوص نظامهای بازیابی اطلاعات موسیقایی و چگونگی ذخیره و بازیابی آنها در ایران صورت نگرفته است.
Cao, Hao, & Zhou اطلاعات موسیقایی نشان دهد که ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی با اطلاعات متنی چه تفاوتهایی دارد؛ دارای چه وظایف و ملزوماتی است؛ در این خصوص تاکنون چه اقدام هایی صورت گرفته و برای ادامه فعالیت چنین نظامی چه چالشهایی مطرح شده است.
ESSENTIA: an audio analysis library for music information retrieval.
14th International Society for Music Information Retrieval Conference Brazil (04-11-2013) (493–498).