خلاصة:
هدف: اولویتبندی نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران در شرایط عدم قطعیت.
روش/ رویکرد پژوهش: دادههای مورد نیاز از روش تلفیقی فنون دادهکاوی و تصمیمگیری چندمعیاره برمبنای الگوی کانو استخراج شد.
یافتهها: عوامل مؤثر بر رضایت مراجعهکنندگان در 6 دسته کلی قرار گرفت، سپس برمبنای ویژگیهای جمعیتشناختی در 5 خوشه کلی تقسیم شد که اعضای هر خوشه متناسب با ویژگیهای جمعیتشناختی و نوع نیازهایشان در اولویتهای مختلف قرار میگیرند و برای آگاهی از نیازهای خوشهها باید به خوشه مربوط نظری افکند.
نتیجهگیری: نوع نیازهای مراجعهکنندگان کتابخانه ملی متفاوت و از اولویتهای مختلف برخوردار است. این کتابخانه برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت باید از راهبرد خاص همان نیاز استفاده کند. از آنجا که برآوردن همه نیازها مقدور نیست، ابتدا باید نیازهای الزامی افراد و بعد از آن، نیازهای جذاب و تکبُعدی تأمین شود.
Purpose: To prioritize the needs of the National Library and Archives of Iran (NLAI) clients in uncertainty situation. Methodology: Data gathered through data mining and Multi Criteria Decision Making (MCDM) based on Kano model. Results: Factors affecting client’s satisfaction are clustered in 6 groups and then in 5 clusters based on their demographic properties. Each cluster’s members had different priorities according to their demographic characteristics and needs. Conclusion: There is diversity in client’s needs and priorities. To address each need, library needs to employ that need’s specific strategy. Since fulfilling all the needs is not possible, first must-be needs and then one-dimensional and attractive needs must be regarded.
ملخص الجهاز:
یافته ها عوامل مؤثر بر رضایت مراجعه کنندگان در ۶ دسته کلی قرار گرفت، سپس برمبنای ویژگیهای جمعیت شناختی در ۵ خوشه کلی تقسیم شد که اعضای هر خوشه متناسب با ویژگیهای جمعیت شناختی و نوع نیازهایشان در اولویتهای مختلف قرار میگیرند و برای آگاهی از نیازهای خوشهها باید به خوشه مربوط نظری افکندنتیجه گیری نوع نیازهای مراجعه کنندگان کتابخانه ملی متفاوت و از اولویتهای مختلف برخوردار است این کتابخانه برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت باید از راهبرد خاص همان نیاز استفاده کند از آنجا که برآوردن همه نیازها مقدور نیست ابتدا باید نیازهای الزامی افراد و بعد از آن نیازهای جذاب و تک بعدی تأمین شود.
کلید واژه ها الگوریتم کا- میانگین خوشه بندی ،رضایت عدم قطعیت کتابخانه ملی ایران الگوی کانونیاز سنجی مراجعان اولویت بندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران با استفاده از متون داده کاوی و تصمیم گیری چند معیاره عظیمه مظفری زهیر حیاتی افسانه مظفری تاریخ دریافت: ٩٤/٠٤/١٣ تاریخ پذیرش: ٩٤/١١/٠٧ مقدمه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران یکی از نهادهایی است که در راستای توسعه فرهنگی و اعتلای سطح آگاهی افراد جامعه تأسیس شده است و به عنوان منبع اطلاعات کشور ایفای نقش میکند.
پژوهش حاضر نیز بر آن شد تا با استفاده از الگوی کانو نیازهای مراجعان کتابخانه ملی را شناسایی و دسته بندی کند و به این مسئله بپردازد که مراجعه کنندگان کتابخانه ملی به چند خوشه تقسیم میشوند و اولویت بندی نیازهایی که به تأمین رضایت آنها می انجامد کدام است.
اولویت بندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران نتیجه گیری در این پژوهش یک الگوی تلفیقی از خوشه بندی و الگوی کانو با استفاده از روش تاپسیس برمبنای اعداد خاکستری در شرایط عدم قطعیت ارائه شد.