خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناخت نقش واسطه ای
اهداف پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی در رابطه میان
نیاز به خاتمه و پیشرفت تحصیلی در چارچوب مدل
علی به روش تحلیل مسیر بود. برای ا ن منظور 425 نفر(
243 دختر و 182 پسر) از دانشجویان دانشگاه پیام نور
استان فارس به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله
ای انتخاب و به پرسشنامه ای خودگرازشی متشکل از
خرده مقیاس های نیاز به خاتمه (NFCS)،مقیاس اهداف
پیشرفت (AGS) و مقیاس تعلل ورزی تحصیلی(PASS)
پاسخ دادند. نمرات پایان ترم دانشجویان نیز به عنوان
شاخص پیشرفت تحصیلی آنان منظور گردید. روش
اجرای پژوهش توصیفی و با توجه به بررسی روابط میان
متغیرها در قالب مدل علی تحلیل مسیر، طرح پژوهش
همبستگی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش به طور
کلی نشان داد که ابعاد نیاز به خاتمه از طریق واسطه
گری اهداف پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی بر پیشرفت
تحصیلی دانشجویان دارای اثر غیرمستقیم منفی و معنی
دار است. یافته ها حاکی از آن بود که هر دو بعد نیاز به
خاتمه(نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت) از طریق واسطه
گری اهداف پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی به یک
اندازه پیشرفت تحصیلی را به صورت منفی تحت تاثیر
منفی قرار می دهند و در مدل برازش شده پژوهش اهداف
تبحری دارای بیشترین اثر مستقیم و مثبت بر پیشرفت
تحصیلی می باشد. مدل پیشنهادی با دادههای این تحقیق
برازش مناسبی داشت و توانست 31 درصد از واریانس
پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور را تبیین
کند که بیانگر اهمیت نقش ابعاد نیاز به خاتمه(نیاز به
ساختار، نیاز به قطعیت)، اهدف پیشرفت و تعلل ورزی
تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است
This study aimed to investigate the mediating role of achievement goals and academic procrastination in the relationship between need for closure and academic achievement in the framework of causal path analysis method. For this purpose, 425 students (243 females and 182 males) of Fars Payam Noor University were chosen by means of multistage cluster sampling method. They responded to a self-report questionnaire consisting of need for closure (NFCS), Achievement Goals (AGS), and Academic Procrastination (PASS) scales. The Students’ final scores at the end of the semester were considered as indicators of their academic achievement. Method of the study was descriptive and due to the study of the relationships between variables in the framework of path analysis causal model, correlation research design was used. The results generally demonstrated that need for
closure dimensions have indirect negative significant effects on students’ academic achievement through the mediation of achievement goals and academic procrastination. Findings indicated that both dimensions of need for closure (preference for structure and preference for certainty) influence academic achievement negatively, mediated through achievement goals and academic procrastination. Moreover, the results showed that in the fitted model of the study mastery goals have the most direct and positive effect on
academic achievement.
ملخص الجهاز:
ارائۀ مدل علي روابط نياز به خاتمه و پيشرفت تحصيلي با توجه به نقش واسطه اي اهداف پيشرفت و تعلل ورزي تحصيلي o A Causal Model of the Relationship between Students’ Need for Closure and Academic Achievement with Regard to the Mediating Role of Achievement Goals and Academic Procrastination o دکتر رضا قربان جهرمي * دکتر احمد رستگار* دکتر سعيد طالبي * دکتر محمد حسن صيف * چکيده هدف پژوهش حاضر شناخت نقش واسطه اي اهداف پيشرفت و تعلل ورزي تحصيلي در رابطه ميان نياز به خاتمه و پيشرفت تحصيلي در چارچوب مدل علي به روش تحليل مسير بود.
براي اين منظور ٤٢٥ نفر (٢٤٣ دختر و ١٨٢ پسر) از دانشجويان دانشگاه پيام نور استان فارس به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به پرسشنامه اي خودگزارشي متشکل از خرده مقياس هاي نياز به خاتمه (NFCS)، مقياس اهداف پيشرفت (AGS) و مقياس تعلل ورزي تحصيلي (PASS) پاسخ دادند.
يافته ها حاکي از آن بود که هر دو بعد نياز به خاتمه (نياز به ساختار و نياز به قطعيت ) از طريق واسطه گري اهداف پيشرفت و تعلل ورزي تحصيلي به يک اندازه پيشرفت تحصيلي را به صورت منفي تحت تاثير منفي قرار مي دهند و در مدل برازش شده پژوهش اهداف تبحري داراي بيشترين اثر مستقيم و مثبت بر پيشرفت تحصيلي مي باشد.
از ميان متغيرهاي درونزا نيز ، اهداف رويکرد-عملکرد بر پيشرفت تحصيلي داراي اثر مستقيم نمي باشد در حالي که اثر غير مستقيم اين متغير به واسطه تعلل ورزي تحصيلي بر پيشرفت تحصيلي برابر با ٠/٠٤- و از نظر آماري در سطح ٠/٠١ معني دار است .