خلاصة:
خود مراقبتی از مهمترین اصول آموزش در مدارس می باشد که به فراموشی سپرده شده است خود مراقبتی مهمترین اصل بهداشت در همه ابعاد رشد و زندگی فرد می باشد، هجمه های فراوان برنامه های ضد فرهنگی دشمن در فضای مجازی و واقعی نیاز و لزوم آموزش برنامه های خود مراقبتی در دانش آموزان را روز به روز بیشتر می نماید،در این پژوهش که از نوع توصیفی کاربردی است ، با روش نمودنه گیری تصادفی ساده از جامعه آماری معین با استفاده از فرمول کوهن تعداد 60 نفر دانش آموز ابتدایی پسرانه آموزش و پرورش شهرستان نیمروز برای جامعه آماری انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها میدانی از پرسشنامه رفتارهای مراقبت از خود میلر (1982) استفاده شد.این پژوهش در دو مرحله پیش از اجرای برنامه ها و پس از اجرای برنامه ها اجرا شد ، یافته های پژوهش نشان اجرای برنامه های آموزش خود مراقبتی در بین دانش آموزان می تواند در افزایش انگیزش و آگهی دانش آموزان در خود مراقبتی تاثیردارد.
ملخص الجهاز:
بررسی تاثیر آموزش برنامه های خود مراقبتی در دانش آموزان غزاله کاهنی1 1 کارشناسی تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد چابهار و آموزش و پرورش شهرستان چابهار چکیده خود مراقبتی از مهمترین اصول آموزش در مدارس می باشد که به فراموشی سپرده شده است خود مراقبتی مهمترین اصل بهداشت در همه ابعاد رشد و زندگی فرد می باشد، هجمه های فراوان برنامه های ضد فرهنگی دشمن در فضای مجازی و واقعی نیاز و لزوم آموزش برنامه های خود مراقبتی در دانش آموزان را روز به روز بیشتر می نماید،در این پژوهش که از نوع توصیفی کاربردی است ، با روش نمودنه گیری تصادفی ساده از جامعه آماری معین با استفاده از فرمول کوهن تعداد 60 نفر دانش آموز ابتدایی پسرانه آموزش و پرورش شهرستان نیمروز برای جامعه آماری انتخاب شدند.
همچنین اورم (1990) در تشرح نظریه خود اعتقاد دارد که: 1- سطوح بلوغ و پنداشت فرد از خود در نحوه خودمراقبتی تاثیر دارد؛ 2- خود مراقبتی تحت تاثیر اهداف و عملکرد می باشد؛ 3- اطلاعات و آگاهی های بهداشتی منطبق بر اصول علمی فرد، در نحوه انجام خودمراقبتی تاثیر دارد؛ 4- (خودمراقبتی) تحت تاثیر جایگاه و موقعیت و شرایط فرد در خانواده می باشد؛ 5- عضویت و ارتباط فرد و خانواده او در گروههای اجتماعی در نحوه انجام خودمراقبتی تاثیر دارد؛ 6- افراد بالغ ممکن است برای انجام خودمراقبتی در شرایط خاص انتخاب شوند؛ 7- پائین بودن سطح اطلاعات و آگاهی های مطابق با اصول علمی در مورد نحوه خودمراقبتی، نوع بیماری، موجب ناکافی بودن عادات مراقبتی و محدودیت در توانایی فرد در انجام خودمراقبتی می گردد؛ بنابراین برای اجرای بهتر الگوی خودمراقبتی لازم است که فرد، دانش و آگاهی های کلی از اهداف و عمل (خودمراقبتی) و همچنین اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی، محیط اجتماعی و محل زندگی خود داشته باشد؛ زیرا داشتن دانش و نگرش مثبت منجر به مشاهده، قضاوت و راهبرد مناسب برای درک نیازهای خود مراقبتی می گردد.