خلاصة:
با توجه به ارتباط فرآیند تربیت با عموم مولفههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشرفت جامعه اسلامی معاصر، مبحث تدوین الگوهای اسلامی ایرانی در عرصه تربیت را باید بحثی فرابخشی در مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی در نظر گرفت. در این حوزه مطالعاتی نوظهور، خوشبختانه گامهای شایستهای در تبیین مفهوم پیشرفت اسلامی وایرانی و مولفهها وابعاد متمایز آن، با تبیین الگوی پایه اسلامی وایرانی پیشرفت برداشته شده و موضوع اصلی این کنفرانس ترسیم چگونگی حرکت وگذار روشمند از الگوی پایه به الگوهای عرصهای است. پرسشی که اکنون پژوهشگران عرصه تربیت با آن مواجهند این است که:«فرآیند تدوین الگوهای اسلامی ایرانی پیشرفت در این عرصه مهم وبه شدت تاثیرگذار بر سایر عرصههای پیشرفت جامعه اسلامی ایران، به لحاظ روش شناختی دارای چه خصوصیاتی است و چگونه میتوان این فرآیند رابه شیوهای روشمندانه بر الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مبتنی ساخت؟» مقاله حاضر با مفروض دانستن امکان وضرورت تدوین الگوهای نظری بومی در عرصه تربیت با رویکرد اسلامی ایرانی، و با عنایت به تجربه زیسته نگارنده در طراحی و تدوین مجموعهای از الگوهای نظری کلان وخرد برای هدایت نظام تربیت رسمی وعمومی در جمهوری اسلامی ایران (=مبانی نظری تحول بنیادین)، در صدد است ملاحظاتی روش شناختی را در خصوص این فرآیند و نحوه ارتباط آن با الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح نماید. در بخش اول مقاله اهم مفروضات روش شناختی تدوین الگوهای تربیتی نظری بومی با رویکرد اسلامی بیان میشوند و سپس در بخش بعدی مقاله بر اساس این مفروضات، برخی از مهمترین نکات روش شناسانهای که به نظر میرسد محققان تربیتی در چگونگی تدوین الگوهای نظری بومی با رویکرد اسلامی باید آنها را مراعات کنند تشریح وتبیین میشوند. اما چگونگی ارتباط فرآیند تدوین این الگوهای نظری بومی در عرصه تربیت با الگوی پایه اسلامی وایرانی پیشرفت مستلزم آن است که در وهله نخست بخشهای مختلف این الگوی پایه از منظر ملاحظات تربیتی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد وکاستیهای آن معلوم گردد و سپس نحوه استفاده وبهره مندی از الگوی پایه اسلامی و ایرانی در مراحل تدوین و اعتباربخشی الگوهای اسلامی وایرانی پیشرفت در عرصه تربیت مشخص گردد. البته تاملات روش شناختی این مقاله عمدتا محصول بررسی و تحلیل و بازنگری تجربه زیسته محقق در طراحی و مدیریت تدوین مجموعه الگوهایی است که با رویکرد اسلامی و ایرانی طی مدت حدود شش سال (1384-1390) ساخته وپرداخته شده و هم اکنون با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای اصلی هرگونه سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدام در نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران به شمار میآیند.