خلاصة:
موضوع و هدف مقاله: بانکها اعم از دولتی و خصوصی در هنگام اعتبارسنجی و تعیین میزان وام مشتریان حقوقی باید به شرایط موجود اقتصادی توجه نمایند. هدف از این پژوهش رتبهبندی عوامل موثر بر اعتبارسنجی در بانکهای دولتی در شرایط فاصله-گذاری اجتماعی است.روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی ـ ترکیبی(اکتشافی و پیمایشی) است که در دو مرحله انجام شد. مرحله اول شناسایی معیارها(چهار محور اصلی شامل معیارهای مالی، غیر مالی، حاکمیت شرکتی و بازار) با تئوری داده بنیاد بود، مرحله دوم رتبهبندی معیارها با فرآیند تحلیل رتبهای انجام شد. در مرحله اول و دوم برای پاسخگویی به سوالها از نظرات 20 کارشناس خبره استفاده شد. یافتههای پژوهش: همه عوامل مهم هستند، اما رشد فروش مجازی به عنوان مهم ترین تغییر دوره کرونا دارای بالاترین رتبه و هدف از دریافت وام و نسبت جاری دارای کمترین رتبه بود.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: در شرایط فاصله-گذاری اجتماعی توجه به ریسکهای مرتبط با فعالیت شرکتها در این دوره بر کاهش مطالبات معوق بانکها اثرگذار است، لذا نیاز است که بانکهای دولتی به این موارد توجه نمایند.
Subject and Purpose of the Article: Both public and private banks should pay attention to the existing economic conditions when validating and determining the amount of loans for legal clients. The purpose of this research is rating the factors affecting the credit rating in conditions of social distance in Governmental Banks.Research Method: This research is applied and descriptive-combined (exploratory and survey) which was performed in two stages. The first step was to identify the criteria (four main axes including financial, non-financial, corporate governance and market criteria) with the Grounded Theory, the second step was to rank the criteria using the Analytical Hierarchy Process. In the first and second stages, the opinions of 20 experts were used to answer the questions.Research Findings: All factors are important, but the growth of virtual sales has the highest rank as the most important change of the Corona era and the purpose of receiving the loan and the current ratio were the lowest-ranking.Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge: In the social distance position, paying attention to the risks associated with the activities of companies in this period has an effect on reducing the overdue receivables of banks, so it is necessary for state-owned banks to pay attention to these issues.
ملخص الجهاز:
کدگذاري گزينشي تئوري داده بنياد محور اصلي در مرحله کدگذاري محوري , اطلاعات موجود در گزارشگري مالي , سودآوري , اندازه شرکت , نسبت مالکانه , نسبت آني عوامل مالي, نسبت جاري , نسبت بدهي , رشد فروش مجازي , هزينه هاي شرکت , سهم فروش از صنعت در شرايط فعلي , نوع وثيقه , سابقه همکاري با بانک عوامل غير مالي , اعتبار برند شرکت , کيفيت اطلاعات داخلي شرکت (تجديد ارائه و سرعت اعلام سود) , مالکيت محل کار محور اصلي در مرحله کدگذاري محوري , اطلاعات موجود در گزارشگري مالي , وضعيت اعتباري مشتري , هدف از دريافت وام , وابستگي مواد اوليه به واردات (با توجه به تحريم هاي مالي ايران) , استقلال هيات مديره , اندازه هيات مديره معيارهاي حاکميت شرکتي , سهامداران نهادي , مديريت ريسک شرکت , تخصص کميته حسابرسي , نوع بازار , قيمت سهام اطلاات ازا, نقدشوندگي سهام ع بر, بازده سهام , ريسک سهام , سود پرداختي سهام بخش دوم : رتبه عوامل موثر بر اعتبارسنجي بانک ها اين بخش با نظر خواهي از ٢٠ تن مرحله تئوري دادهبنياد انجام شده است .