خلاصة:
از آنجا که در عصر حاضر، تحول و تغییر یکی از مهمترین الزامات و مزیتهای رقابتی برای بقا و رشد هر سازمان است. لذا در این تحقیق به بررسی تاثیر مولفههای فرهنگ بر مدیریت سازمان پرداخته شده است. پژوهش حاضر به مطالعه نقش فرهنگ سازمانی بر مدیریت تحول در معلمان ابتدایی شهرستان شهریار پرداخته است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل معلمان مدارس شهریار به تعداد 851 نفر میباشد. حجم نمونه آماری نیز، براساس جدول مورگان، تعداد 265 نفر از معلمان بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته و سوالات آن براساس درجهبندی لیکرت تهیه گردیده است. همچنین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها، توسط 3 نفر از متخصصان حوزه مدیریت آموزشی مورد بررسی و تایید قرار گرفت و میزان پایایی 0.830 بهدست آمد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین مولفههای فرهنگ سازمانی بهعنوان ماموریت، ثبات، سازگاری و مشارکت در کار با مدیریت تغییر معلمان ابتدایی شهرستان شهریار رابطه معناداری وجود دارد و این ارتباط قوی است. آزمون فریدمن نشان میدهد که درگیری در کار بیشترین نقش را دارد و ماموریت نقش کمتری در مدیریت تغییر دارد. بنابراین مدیران سازمانی برای ایجاد تغییرات مناسب باید تلاش کنند این مولفهها را تقویت کنند.
ملخص الجهاز:
نتایج تحقیق نشان میدهد که بین مولفههای فرهنگ سازمانی به عنوان ماموریت، ثبات، سازگاری و مشارکت در کار با مدیریت تغییر معلمان ابتدایی شهرستان شهریار رابطه معناداری وجود دارد و این ارتباط قوی است.
با توجه به مطالب مطرح شده سؤالاتی برای این مقاله مطرح شده است که در قالب گزارههای پژوهش در ادامه ارائه میشوند: گزارههای پژوهش سؤال اصلی بین مؤلّفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت تحول در معلمان ابتدایی شهرستان شهریار رابطه معناداري وجود دارد .
62 با توجه به درصد خطای محاسبه شده که کوچکتر از 5 درصد میباشد، با اطمینان 95 درصد بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت تحول در معلمان ابتدایی شهرستان شهریار رابطه معنادار وجود دارد و با توجه به ضریب توافقی (0.
5. همچنین آزمون رتبه بندی مؤلفههای فرهنگ سازمانی نشان میدهد که معلمان باید برای پیشبرد برنامههای تحول در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان شهریار توجه بیشتری به مؤلفه درگیر شدن در کار نمایند تا در کوتاه مدت به نتیجه بهتری برسیم و بدیهی است که در بلندمدت بایستی به شاخصهای سازگاری، انطباق پذیری و رسالت نیز توجه شود.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مؤلفههای فرهنگ سازمانی (رسالت، انطباق پذیری، سازگاری و درگیر شدن در کار) بر مدیریت تحول در معلمان ابتدایی شهرستان شهریار بوده است.
بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده، نتیجه گرفته میشود که ارتباط قابل توجهی بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی (رسالت، انطباق پذیری، سازگاری و درگیر شدن در کار) بر مدیریت تحول در معلمان ابتدایی شهرستان شهریار وجود داشته است.