خلاصة:
یکی از مهمترین اهداف هر نظام اقتصادی در کشورهای درحالتوسعه رسیدن به ثبات، رشد و توسعه اقتصادی است. باتوجهبه این که بینالمللی سازی شرکتهای دانشبنیان پیشران اصلی توسعه و مقابله با تحریمهای اقتصادی میباشد؛ بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت بینالمللی سازی موفقتر شرکتهای دانشبنیان با استفاده از ابعاد متغیر گرایش کارآفرینانه و بررسی اثر میانجی نوسازی استراتژیک و نقش تعدیلگری توسعه سرمایه انسانی و قابلیتهای پویا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد و کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و تربیت مدرس است که صادرات و یا فعالیت اقتصادی بینالمللی داشتهاند و از میان 260 نفر از آنها 155 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است که پایایی آن با میزان آلفای کرونباخ 783/0 تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش کمی، مدلیابی معادلات رگرسیون، رویکرد پی ال اس و نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 صورت گرفت. نتایج نشان داده است که ابعاد گرایش کارافرینانه بر نوسازی استراتژیک در شرکتهای دانشبنیان تأثیر مثبت و معنادار دارند. نوسازی استراتژیک با ضریب 788/0 به صورت مستقیم باعث بینالمللی سازی موفقتر شرکتهای دانشبنیان میشود و نقش میانجیگری نوسازی استراتژیک در رابطه گرایش کارآفرینانه و بینالمللی سازی تأیید شده است. اثر تعدیلگری متغیر توسعه سرمایه انسانی بر رابطه گرایش کارآفرینانه و نوسازی استراتژیک و اثر تعدیلگری متغیر قابلیتهای پویا بر رابطه نوسازی استراتژیک و بینالمللی سازی نیز به ترتیب با ضرایب 286/0 و 374/0 مورد تأیید قرار گرفته است.
One of the most important goals of any economic system in a developing country is to achieve economic stability, growth and development. Considering that the internationalization of knowledge enterprises is the main driver of development and confrontation with economic sanctions, the present study aims to provide a model for more successful internationalization of knowledge enterprises using the variable dimensions of entrepreneurial orientation and to investigate the mediating effect of strategic renewal and the moderating role of human capital development and dynamic capabilities. The statistical population of the study was senior managers and employees of knowledge enterprise located in the Science and Technology Park of Tehran University and Tarbiat Modares, who had exports or international economic activities and from 260 of them 155 people were selected using the available sampling method. The data collection tool was a questionnaire whose reliability has been confirmed with Cronbach's alpha of 0.783. The results show that the dimensions of entrepreneurial orientation have a positive and significant effect on strategic renewal in knowledge enterprises. Strategic renewal, with a coefficient of 0.788, directly leads to more successful internationalization of knowledge enterprises and the mediating role of strategic renewal in the relationship between entrepreneurial orientation and internationalization has been confirmed. The moderating effect of human capital development variable on the relationship between entrepreneurial orientation and strategic renewal and the moderating effect of the dynamic capabilities variable on the relationship between strategic renewal and internationalization have been confirmed with coefficients of 0.286 and 0.374, respectively.
ملخص الجهاز:
1902 ص ٧١ – ٩٠ مدل بين المللي سازي شرکت هاي دانش بنيان با تبيين نقش گرايش کارآفرينانه ، نوسازي استراتژيک ، قابليت هاي پويا و توسعه سرمايه انساني 1 اميرمحمد کلابي تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٣/٢٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٤/٠٦ چکيده يکي از مهم ترين اهداف هر نظام اقتصادي در کشورهاي در حال توسعه رسيدن به ثبات ، رشد و توسعه اقتصادي است .
باتوجه به اين که بين المللي سازي شرکت هاي دانش بنيان پيشران اصلي توسعه و مقابله با تحريم هاي اقتصادي ميباشد؛ بدين منظور پژوهش حاضر باهدف ارائه مدلي جهت بين الملليسازي موفق تر شرکت هاي دانش بنيان با استفاده از ابعاد متغير گرايش کارآفرينانه و بررسي اثر ميانجي نوسازي استراتژيک و نقش تعديلگري توسعه سرمايه انساني و قابليت هاي پويا انجام شده است .
همچنين موفقيت در شناخت فرصت هاي بين المللي يا گزينه هاي استراتژيک نتيجه فعاليت و تلاش همراه با هوشياري و انعطاف پذيري است و بدون ايجاد تازگي در استفاده از منابع و قابليت ها، شايستگي برتر جهت بهره برداري از فرصت ها وجود ندارد، ازاين رو قابليت هاي پويا نشان دهنده جنبه کارآفريني در مديريت کسب وکار است که خلق ارزش از طريق شناسايي فرصت هاي کارآفرينانه و حفظ ارزش از طريق اقدامات استراتژيک ، عناصر ضروري آن را تشکيل ميدهند (جانتنن ٣ و همکاران ، ٢٠١٥)؛ بنابراين توسعه سرمايه انساني و قابليت هاي پويا ميتوانند در تسهيل بين الملليسازي شرکت هاي دانش بنيان مؤثر باشند.
To change or not to change–antecedents and outcomes of strategic renewal in SMEs. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(3), 739-756.