خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش تدوین مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبکهای فرزندپروری و دلبستگی با نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر مقطعی از نوع همبستگی و جامعه آماری را کلیه مادران و کودکان پیش دبستانی دختر و پسر شهر یزد در سال 1398 تشکیل دادند که از میان آنها، تعداد 700 نفر (350 دختر و 350 پسر) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش توانایی تحصیلی زودهنگام رایت و مارتینز (1997)، دلبستگی کودکان هالپرن و کاپنبرگ (2006)، سبکهای فرزندپروری بامریند (1997) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (2000) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین کارکرد اجرایی، سبکهای فرزندپروری، توانایی تحصیلی زودهنگام و سبکهای دلبستگی رابطه معناداری وجود دارد (01/0=P)؛ همچنین مدل ساختاری نشان داد توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبکهای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در کودکان پیش دبستانی، دارای برازش است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد توجه به متغیرهای مذکور در طراحی درمانهای مناسبتر به پژوهشگران و درمانگران در کودکان پیش دبستانی یاری میرساند.
Aim: The present study aimed to develop an early academic ability model based on parenting and attachment styles with the mediating role of executive functions in preschool children. Method: The study was cross-sectional and correlational, and its statistical population consisted of all mothers and female and male preschool children in Yazd in 2019. Among them, 700 (350 girls and 350 boys) were selected using the multi-stage cluster sampling method. The research tools included the Early Academic Ability Questionnaire by Wright & Martinez (1997), the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ) by Halpern & Kappenberg (2006), Baumrind's parenting style questionnaire (1997), and Questionnaire Executive Function (BRIEF). SPSS-v23 and Lisrel-V8.8 were used to analyze data. Results: The research results indicated that there were significant relationships between executive function, parenting styles, early academic ability, and attachment styles (P=0.01). The structural model also indicated that early academic ability was fitted based on parenting and attachment styles in preschool children. Conclusion: According to the results, paying attention to the above-mentioned variables in designing appropriate treatments helps researchers and therapists of preschool children.
ملخص الجهاز:
با توجه به داده هاي حاصل از جدول شاخص RMSEA برابر ٠/٠٥٧ است که با توجه به مدل Kline نشان دهنده برازش خوب و مطلوب مدل است ؛ بنابراين فرضيه پژوهش مبني بر اينکه بين سبک هاي فرزندپروري و سبک هاي دلبستگي با نقش واسطه اي کارکردهاي اجرايي با توانايي تحصيلي زودهنگام در کودکان پيش دبستاني رابطه معناداري وجود دارد، تأييد ميشود.
نتايج نشان داد که مدل توانايي تحصيلي زودهنگام بر اساس سبک هاي فرزندپروري و سبک هاي دلبستگي در کودکان پيش دبستاني، داراي برازش است .
در مجموع ، با توجه به نتايج اين پژوهش ميتوان گفت که سبک دلبستگي و همچنين شيوه هاي فرزندپروري والدين ، ميتواند بر توانايي تحصيلي کودکان تأثيرگذار باشد.
*** پرسشنامه توانايي تحصيلي زودهنگام (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه سبک هاي فرزندپروري گويه ها (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) *** پرسشنامه سبک هاي دلبستگي (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه کارکردهاي اجرايي (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) Developing an Early Academic Ability Model based on Parenting and Attachment Styles with the mediating role of executive functions in preschool children Samaneh.
Kochakentezar 3 / / / Abstract Aim: The present study aimed to develop an early academic ability model based on parenting and attachment styles with the mediating role of executive functions in preschool children.
The structural model also indicated that early academic ability was fitted based on parenting and attachment styles in preschool children.