خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، مقایسۀ اثر بخشی مداخلۀ آموزشی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد و رویکرد تئوری انتخاب به شیوۀ گروهی بر نشانگان اضطراب در نوجوانان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون-پس آزمون و با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانش آموزان دختر پایۀ دوم، دورۀ دوم متوسطۀ منطقۀ پنج آموزش و پرورش استان تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند که 30 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد از بسته درمانی هیس و همکاران (1999) و گروه آزمایش تئوری انتخاب از بسته درمانی صاحبی (1394) به صورت هفتهای دو جلسه و به مدت ده جلسۀ 90 دقیقهای دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ اضطراب کتل بود. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر مداخله رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (38/6=F، 022/0 =P) و مداخله تئوری انتخاب بر نمره اضطراب (73/6=F، 019/0 =P) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشتر بودن تئوری انتخاب نسبت به رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد بر نشانگان اضطراب نوجوانان، میتوان پیشنهاد کرد از این رویکرد در کاهش نشانگان اضطراب به ویژه برای نوجوانان بیشتر استفاده شود.
Aim: The study was performed to compare the effectiveness of the educational intervention of the acceptance-commitment-based approach and the group choice theory approach in adolescent anxiety syndrome. Methods: This was a quasi-experimental study with pretest-posttest design, control group, and one-month follow-up. The statistical population included all female second-grade high school students in District 5 of Tehran in the academic year of 2019-2020, from which 30 students were selected by convenience sampling and assigned to two experimental groups and one control group (10 people in each group). The experimental group received Hayes et al.'s (1999) acceptance-commitment-based therapy, and the experimental group received Sahebi's choice theory education therapy (2015) in two sessions per week for ten 90-minute sessions. The study tool was the Cattle Anxiety Questionnaire (CAQ) (1958). Data were analyzed using repeated-measures ANOVA. Results: The results showed that the acceptance-commitment-based approach (F = 6.38, P = 0.022) and choice theory affected anxiety score (F = 6.73, P = 0.019) and that this effect was stable in the follow-up phase. Conclusion: Since choice theory had a greater effect on adolescent anxiety syndrome than the acceptance-commitment-based approach, it could be recommended that this approach be used to reduce anxiety syndrome, especially for adolescents.
ملخص الجهاز:
برخي از اين درمان ها، مداخله هاي روان شناختي است که مداخله هايي که در اين تحقيق بررسي ميشود رويکرد مبتني بر پذيرش و تعهد و همچنين رويکرد تئوري انتخاب است .
Tezvaran, Akan& Zahmacioglu 5.
آيا بين اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد با درمان تئوري انتخاب بر نشانگان اضطراب نوجوانان تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش روش اين پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون _ پس آزمون با گروه گواه و پيگيري يک ماهه بود.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حا ضر به منظور برر سي آموزش رويکرد مبتني بر پذيرش و تعهد و رويکرد تئوري انتخاب به شيوه گروهي بر نشانگان اضطراب صورت گرفته است .
P(2014) Assessment and management of anxiety disorders in children and adolescents, Fereydouni,H, Omidi A,Tamannaeifar Sh(2018) The Effectiveness of Choice Theory Education on Happiness and Self-esteem in University Students,clinical psychology, Volume 7, Number 3 Glasser, W (2010).
Comparison of the Effectiveness of the Acceptance- Commitment-Based Approach and Group-Choice Theory in Adolescent Anxiety Syndrome Afsaneh.
Mirhashemi 3 / / / Abstract Aim: The study was performed to compare the effectiveness of the educational intervention of the acceptance-commitment-based approach and the group choice theory approach in adolescent anxiety syndrome.
's (1999) acceptance-commitment-based therapy, and the experimental group received Sahebi's choice theory education therapy (2015) in two sessions per week for ten 90-minute sessions.
Keywords: Acceptance and Commitment, Choice Theory, Anxiety Syndrome, Adolescents 1.