خلاصة:
زمینه و هدف: تعاملپذیری سازمانی اصطلاحی است که در ادبیات مدیریت به معنای همکاری متقابل بین سازمانهای همکار است. فقدان تعاملپذیری بهعنوان یکی از اصلیترین چالشهای تحقق دولت الکترونیک در کشورها است. براساس آمارهای بانک مرکزی رشد شاخصهای دولت الکترونیک رابطه مستقیمی با رشد اقتصاد کشورها دارد. پژوهش حاضر بهدنبال ارائه مدل بلوغ تعاملپذیری دولت الکترونیک است تا از این طریق نقشه راه برای تعاملپذیری سازمانها را طراحی کند.
روش: این پژوهش ترکیبی و از نوع متوالی اکتشافی است. در مرحله اول پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار استفاده شد و در مرحله بعد تکنیک دلفی فازی مورد استفاده قرار گرفت. جامعهاین پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه تعاملپذیری هستند و از طریق نمونهگیری نظری، 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. در مرحله کمی پژوهش با استفاده از نرمافزار اکسل ویرایش 2016، فازیسازی و غیرفازیسازی دادههای گردآوری شده انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدل بهدست آمده در محله کیفی پژوهش، منطبق با یافتههای پژوهش در مرحله کمی است. به عبارتی تمام ویژگیهای مراحل بلوغ تعاملپذیری در هر سه حوزه تمرکز مورد بررسی، با سطح معنادار بیش از 7/0 مورد پذیرش خبرگان قرار گرفت.
نتایج: استفاده از مدل بلوغ تعاملپذیری ارائه شده در این پژوهش به سازمانها این امکان را میدهد تا سطح برخورداری از تعاملپذیری خود را بشناسند و برای رسیدن به سطوح بالاتر نقشه راه داشته باشند. همچنین پیشنهادهایی کاربردی برای بکارگیری در سازمانهای پلیسی ارائه شد.
Background and Aim: Organizational interactivity is a term used in management literature to mean mutual cooperation between partner organizations. The lack of interactivity is one of the main challenges for the realization of e-government in countries. According to Central Bank statistics, the growth of e-government indicators has a direct relation with the growth of the economies of the countries. The present study seeks to provide an e-government interactivity maturity model to provide a roadmap for interacting with organizations. Method: This research utilized an exploratory sequential mix method. In the first stage, content analysis and in the next step, a fuzzy Delphi technique were used. The statistical population of this research consists of experts in interactivity and it was conducted through semi-structured interviews. In the quantitative research phase, using fuzzy data collected using 2016 Excel software. Findings: The findings of this study indicate that the obtained model in the qualitative neighborhood of the research is consistent with the findings of the research in the quantitative stage. In other words, all the characteristics of the interactive maturity stages in all three focus areas were examined, with a significant level of over 0.7%. Conclusion: The use of the interactivity maturity model presented in this study allows organizations to understand their level of interactivity and to reach the higher levels of the road map. At the end of this article, there are recommendation and suggestions police organizations.
ملخص الجهاز:
ارائه مدل بلوغ تعامل پذيري دولت الکترونيک و تشريح کاربردهاي آن در سازمان هاي پليسي ١ / فرخ قوچاني ٢، علي رضائيان ٣، وجه الله قرباني زاده ٤ و سيداحمد حسيني ٥ تاريخ دريافت : 1396/10/01 تاريخ پذيرش : 1396/11/04 چکيده زمينه و هدف : تعامل پذيري سازماني اصطلاحي است که در ادبيات مديريت به معناي همکاري متقابل بين سازمان هاي همکار است .
پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل بلوغ تعامل پذيري دولت الکترونيک است تا از اين طريق نقشه راه براي تعامل پذيري سازمان ها را طراحي کند.
١. اين مقاله برگرفته از رساله دکتري رشته مديريت سيستم ها با عنوان طراحي و تبيين مدل بلوغ تعامل پذيري دولت الکترونيک در ايران در دانشگاه شهيد بهشتي است .
اين پژوهش به دنبال آن است تا ويژگي هاي هريک از سطوح تعامل پذيري را در سه حوزه تمرکز افراد سازماني ، فرايندهاي کاري و سامانه هاي اطلاعات مديريت ، بررسي کند.
در اين شکل ويژگي هاي هريک از سطوح بلوغ تعامل پذيري در سه حوزه افراد سازماني ، فرايندهاي کاري و سيستم اطلاعات مديريت از نظر صاحب نظران براساس روش تحليل محتواي کيفي آورده شده است .
gl/8XKbCt GAO, Information Technology: Enterprise Architecture Use across the Federal Government Can Be Improved, GAO-02-6 (Washington, D.
C. : Feb. 19, 2002); Information Technology: A Framework for Assessing and Improving Enterprise Architecture Management (version 1.
Maturity levels for interoperability in digital government.
NASCIO enterprise architecture maturity model.
pdf United Nations Department of Economic and Social Affairs (UNDESA).