خلاصة:
زمینه و هدف: با توجه به پیچیدگی های روزافزون جرایم، ضروری است کلانتری ها و پاسگاه ها متناسب با این پیچیدگی ها اقدامات تحولی لازم را داشته باشند. از این رو هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی تحول کلانتریها و پاسگاههای فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردى و از نظر ماهیت دادهها آمیخته (کیفى- کمى) است. در بخش کیفى، از مصاحبه نیمهساختاریافته با 30 نفر از خبرگان تخصصى در حوزه تحول به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. در بخش کمى نیز جامعه آمارى شامل فرماندهان، مدیران میانی و کارکنان صاحبنظر در فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی به تعداد حدود 492 بودند که تعداد 120 نفر از آنها به روش نمونهگیرى طبقهاى انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و دربخش کمی نیز از آزمون های تحلیل عاملى تأییدى و معادلات ساختارى در نرمافزار های Spss و لیزرل استفاده شد.یافتهها: تحلیل یافتههای بخش کیفی نشان داد الگوی شناسایی شده شامل دو بعد درون و برون سازمانی و 8 مؤلفه تطبیق با محیط؛ پیوندهای سازمانی؛ تعاملات اجتماعی؛ فنآوری اطلاعات؛ فرایندهای سازمانی؛ نیروی انسانی؛ فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی است. یافتههای بخش کمی نیز بیانگر این است که ضریب تأثیر نیروی انسانی و ساختار سازمانى با بیشترین میزان، به عنوان مؤثرترین مؤلفههای اثرگذار بر تحول کوپ هستند.نتیجه گیری: باتوجه به اولویتبندی صورت گرفته در مورد مؤلفههای شناسایی شده باید به طور جد در زمینههای نیروی انسانی، ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات و فرایندهای سازمانی اقدامات مؤثر و مستمری صورت پذیرد. همچنین برونسپاری امور و ارائه خدمات الکترونیک در کلانتریها و پاسگاهها درحوزه پیشگیری از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و شروری است به صورت علمی و عملی ملاک عمل فرماندهان و مدیران قرار گیرد.
Background and Aim: Due to the increasing complexity of crimes, it is indispensable for police stations to take the necessary transformational measures in accordance with these complexities. Therefore, the purpose of this study is to design a model for the transformation of police stations in South Khorasan Province.Method: This research is applied in terms of purpose and has utilized a mixed method strategy (qualitative-quantitative). In the qualitative section, semi-structured interviews with 30 experts in the field of transformation were used to achieve theoretical saturation. The statistical population included about 492 commanders, middle managers and experts in the disciplinary command of South Khorasan province, 120 of whom were selected by stratified sampling and a questionnaire was distributed among them. To analyze the data of the qualitative part, the method of qualitative content analysis and in the quantitative part, the tests of confirmatory factor analysis and structural equations using Spss and LISREL softwares.Results: The findings of the qualitative section showed that the identified model includes two dimensions inside and outside the organization and 8 components of adaptation to the environment; Organizational links; Social interactions; Information Technology; Organizational processes; Manpower; Organizational culture and organizational structure. Quantitative findings also indicated that the impact factor of manpower and organizational structure with the greatest extent, as the most effective components affecting the evolution process.Conclusion: According to the prioritization of the identified components, serious and effective measures should be taken in the fields of manpower, organizational structure, information technology and organizational processes. Also, outsourcing affairs and providing electronic services in police stations has a special place in the field of prevention and it is vital to be the criterion of action of commanders and managers in a scientific and practical way.
ملخص الجهاز:
) سازماندهي مستقل و اضافه نمـودن واحـدهاي جديـد سازماني نيز در شرايط موجود امکان پذير نيست ؛ بنابراين ارائه الگوي تحولي کلانتـري و پاسگاه ها ضمن انسجام منابع ، ايجاد هماهنگي در فرايند برنامه ريزي و انجام فعاليـت هـاي دانشي و علمي ، با لحاظ تعهدات و پايبندي بـر اصـول ، متناسـب بـا اقتضـائات محيطـي و زمــاني در يــک دورة معــين ، نســبت بــه ايجــاد کــنش متقابــل و ســازنده ميــان مــردم (سرويس گيرندگان ) و سازمان ، منجر به افزايش کارايي کلانتري و پاسگاه ها در اسـتقرار امنيت پايدار از يک سو و افزايش رضايت منـدي خـدمت گيرنـدگان مـيشـود؛ درواقـع ، نيروي انتظامي مانند ساير سازمان ها براي اينکه بتواند خود را با اين تغييرات تطبيق دهد با دو مسئلۀ مهم روبرو است : مسئلۀ اول : چگونه کلانتريها و پاسگاه ها را توسعه دهند که به طور مطلوب تـر و بهتـري بتواند با تغييرات و تحولات محيطي هماهنگ و منطبق شود.
مسئلۀ دوم : چه مدل سازماني، بـه عنـوان راهبـرديتـرين منبـع هـدايت و رهبـري درنظـر گرفته شود، که ضمن تحقق اهداف سازمان ، اهداف و نيازهاي فرمانـدهان و کارکنـان نيز تأمين شود؟ بنابراين مسئله اصلي تحقيق را ميتوان به اين صورت بيان کرد: الگوي تحـولي کلانتـري و پاسگاه در فرماندهي انتظامي استان خراسان جنوبي کدام است ؟ پيشينه و مباني نظري در بررسيها، پژوهشي که به طور مستقيم ، بحث حاضر را مورد مطالعـه قـرار داده باشـد مشاهده نشد، اما برخي پژوهش ها به ابعاد و مؤلفه هاي مديريت تحول اشاره داشته اند که به آن ها اشاره ميشود.