خلاصة:
زمینه و هدف: امروزه بررسی راهکارهایی جهت کمک به دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری از جمله حیطه های مورد
علاقه بسیاری از روان شناسان و پژوهشگران است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای
مبتنی بر حافظه در بهبود حافظه فعال و توجه پایدار دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در اراک بود.
روش: روش این ژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. برای انجام این مطالعه، 18 دانش آموز
پایه دوم و سوم ابتدایی با ناتوان یهای یادگیری به روش نمون هگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در 2 گروه
آزمایشی و گواه قرار گرفتند. برای اندازه گیری حافظه فعال، از خرده آزمون حافظه فعال وکسلر و تکلیف توجه پایدار استفاده
شد. گروه آزمایشی تحت مداخله بازی های شناختی ) 8 جلسه 30 دقیقه ای( قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین گروه های آزمایشی و گواه در عملکرد حافظه فعال
تفاوت معنا داری وجود دارد ، اما در توجه پایدار تفاوت معنادار نبود. نتایج به دست آمده تاثیر بازی شناختی بر عملکرد
حافظه فعال را نشان می دهد و این اثر به توجه منتقل نشده است.
نتیجه گیری: می توان گفت بازی های شناختی رایانه ایی مبتنی بر حافظه تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد حافظه
فعال در ناتوانی های یادگیری دارد و می تواند به عنوان یک روش موثر و مفید برای بهبود آن مورد استفاده قرار گیرد. اما
افزایش عملکرد حافظه فعال به توجه پایدار منتقل نشده است.
Abstract
Background and aim: Nowadays, exploring strategies to help students with learning disabilities is one
of the areas of interest for many psychologists and researchers. The aim of this study was to evaluate the
effectiveness of memory-based computer cognitive games in improving working memory and sustained
attention of students with learning disabilities in Arak.
Method: The method of this research was quasi-experimental pretest-posttest with the control group. To
conduct this study, 18 students (grade 2 and 3) with learning disabilities were selected by convenience
sampling method and randomly assigned to experimental and control groups of 9 people. To measure
the dependent variable of working memory, working memory subtests of Wechsler scale and a sustained
attention task were used. The experimental group underwent cognitive game intervention (8 sessions of 30
minutes).
Results: The results of multivariate analysis showed that there was a significant difference between the
experimental and control groups in working memory performance, but there is no difference in sustained
attention, which shows the effect of the cognitive game on working memory performance, and no transfer
effect to attention.
Conclusion: Therefore, memory-based computer cognitive games has a significant effect on improving
working memory function in learning disabilities and can be used as an effective and useful method to
improve it, with no benefit for attention.