خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی میباشد. این پژوهش از نظر هدف بهصورت کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها بهصورت ترکیبی، کیفی و کمی صورت گرفت که در بخش کیفی از تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار SPSS بهره گرفتهشد. جامعۀ آماری عبارتاند از مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال 98_99 به تعداد 752 نفر که بهمنظور تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبۀ عمیق و بررسی اسناد و در بخش کمی شامل پرسشنامۀ محققساخته میباشند. یافتههای بهدستآمده از تحلیل تماتیک درمجموع 6 عامل اصلی و اثرگذار را به ترتیب نشان داد که عبارتاند از آموزشهای کارآفرینانه در ایران، توانمندیهای کارآفرینانه در مدارس، آموزش در مدارس، کارآفرینی و ویژگیهای شخصیتی، اهداف مطلوب در برنامۀ توسعۀ توانمندیهای کارآفرینی، عوامل محیطی و توسعه توانمندیهای کارآفرینی. همچنین یافتههای بهدستآمده از تحلیل عاملی که مشتمل بر 11 عامل و 111 گویه بود، نشان دادند که کلیه عوامل معنادار هستند. براساس نتایج پژوهش حاضر، بیشترین میزان واریانس استخراجشده مربوط به متغیر «نیازهای دانشآموزان در توسعۀ توانمندیهای آموزشهای کارآفرینانه» و کمترین میزان مربوط به متغیر «نقش معلمان در توسعۀ توانمندیهای کارآفرینی» میباشد. درمجموع نتایج تحلیل عاملی به 4 عامل اصلی خلاصه شدند که عبارتاند از نیازهای آموزشی متاثر از ابزارهای آموزشی و عوامل محیطی، موانع آموزشی و تحقق توسعۀ توانمندی دانشآموزان در فضای یادگیری مدارس، ابزار آموزشی و اهداف مطلوب و آموزشهای کارآفرینی و آینده دانشآموزان.
The purpose of this study was to design a model of curriculum elements that are effective in the success of the educational system. The nature of the research is qualitative in that the elements of the curriculum were identified and extracted using the method of content analysis and inductive method. The statistical population consisted of curriculum experts and primary school teachers across the country and 37 individuals were selected based on a targeted method. The research tool was a semi-in-depth interview that continued until the saturation stage. The validity of the study was confirmed by the auditing technique by the judges and the reliability coefficient (percentage of agreement observed) by the Holsti method (manual method). After coding and analyzing the data, 61 basic themes, 13 organizing themes and finally 3 comprehensive themes (excellent) were extracted, which are: the main elements of the curriculum (purpose, content, method, evaluation, budget) ; Sub-elements (educational space, equipment and educational resources, teaching time, practical experience of principals and teachers, student organizations) and hidden elements (individual differences of learners, social status of parents and schools, support factors). In the end, the research model was drawn based on comprehensive themes.
ملخص الجهاز:
درمجموع نتایج تحلیل عاملی به ٤ عامل اصـلی خلاصـه شـدند که عبارت اند از نیازهای آموزشــی متأثر از ابزارهای آموزشــی و عوامل محیطی، موانع آموزشــی و تحقق توســعۀ توانمندی دانش آموزان در فضای یادگیری مدارس ، ابزار آموزشی و اهداف مطلوب و آموزش های کارآفرینی و آیندة دانش آموزان .
نتایج پژوهش ها نشـان داده اند که برنامه های آموزشـی مدارس ابتدایی کشـور نمی توانند پاسـخگوی نیازهای توسـعۀ توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان این دوره تحصـیلی باشـند.
آموزش کارآفرینی در دوران کودکی و ادغام آن با برنامه های درسی مدارس ، می تواند ضمن پرورش مهارت ها و ویژگی های کارآفرینانه ، زمینۀ رویارویی با چالش های زندگی آینده را برای دانش آموزان فراهم آورد (مدرسـی سـریزدی و همکاران ، ١٣٩٨).
یافته های به دست آمده از تحلیل عاملی شامل ١١ متغیر و ١١١ گویۀ موردبررسی در ٤ عامل گرد آمدند: ١) نیازهای آموزشی متأثر از ابزارهای آموزشی و عوامل محیطی ٢) موانع آموزشی و تحقق آموزش کارآفرینی در فضای یادگیری مدارس ٣) ابزارهای آموزشی و اهداف مطلوب ٤) آموزش های کارآفرینی و آینده دانش آموزان جامعۀ آماری پژوهش حاضــر شــامل دو بخش میباشــد: در بخش نخســت متخصــصــان و خبرگان حوزة کارآفرینی که صـاحب نظر بوده و یا در این خصـوص پژوهش انجام داده اند به تعداد ٢٢ نفر و با روش گلوله برفی انتخاب شـدند.