خلاصة:
مقاله حاضر با هدف بررسی تلفیق مهارت های تفکر در محتوای دروس انجام گرفت. این مقاله، در ابتدا با توجه به اینکه امروزه، بسیاری از نوجوانان در رویارویی با مسائل زندگی تواناییهای لازم و اساسی را ندارند و در مواجهه با مشکلات روزمره و مقتضیات آن آسیبپذیرند، جایگاه و ضرورت آموزش مهارتهای فکری به دانشآموزان نوجوان برای مواجه شدن با مسائل دنیای امروز و جایگزین کردن روشها و نگرشهای علمی پژوهشمحور، به جای انتقال و ذخیره سازی حقایق علمی، همچنین آموزش تلفیقی در مقایسه با روش سنتی مورد بحث قرار گرفته است. پس از طرح مسئله و ضرورت توجه به آن، برخی از ویژگیهای بارز رشد نوجوانان و دلالت آنها بر آموزش مهارتهای زندگی و نظریه های همسوی مهارتهای تفکر (انتقادی، خلاق، حل مسئله) تجزیه و تحلیل شده است. که بعد از تحلیل تئوریهای موافق این رویکرد، به تجزیه و تحلیل مفاهیم و تعاریف تفکر انتقادی و تلفیق پرداخته و آموزش تفکر خلاق و روش حل مسئله را، با استناد به دیدگاههای مختلف صاحبنظران تربیتی، روشی موثر برای پرورش تفکر پژوهشی معرفی کرده است. یافته های پژوهش نشـان داد، آمـوزش تلفیقـی در مقایسـه بـا روش سـنتی تـاثیر بیشـتری بـر تفکـر انتقادی و شادکامی دانش آموزان نوجوان دارد.
ملخص الجهاز:
اين مقاله ، در ابتدا با توجه به اينکه امروزه ، بسياري از نوجوانان در رويارويي با مسائل زندگي تواناييهاي لازم و اساسي را ندارند و در مواجهه با مشکلاث روزمره و مقتضياث آن آسيب پذيرند، جايگاه و ضرورث آموزش مهارثهاي فکري به دانش آموزان نوجوان براي مواجه شدن با مسائل دنياي امروز و جايگزين کردن روشها و نگرشهاي علمي پژوهش محور، به جاي انتقال و ذخيره سازي حقايق علمي، همچنين آموزش تلفيقي در مقايسه با روش سنتي مورد بحث قرار گرفته اسث .
که بعد از تحليل تئوريهاي موافق اين رويکرد، به تجزيه و تحليل مفاهيم و تعاريف تفکر انتقادي و تلفيق پرداخته و آموزش تفکر خلاق و روش حل مسئله را، با استناد به ديدگاه هاي مختلف صاحب نظران تربيتي، روشي مؤثر براي پرورش تفکر پژوهشي معرفي کرده اسث .
(به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ١- برخي از ويژگيهاي بارز رشد نوجوانان و دلالت آن ها بر آموزش مهارت هاي زندگي جايگاه و ضرورت مهارت تفکر انتقادي در تعليم و تربيت مدارس امروز به دليل پيشرفث هاي مختلف علوم و تغييراث هم زمان در هدفهاي آموزشي سعي خود را بيشتر به انتقال اطلاعاث و حقايق علمي معطوف کرده اند؛ در حالي که با ورود به دوران فراصنعتي و عصر اطلاعاث به دليل ويژگيهايي مانند انفجار دانش ، تحول و تغيير سريع يافته هاي علمي، حضور ماشين هاي هوشمند در عرصۀ تعليم و تربيث و از همه مهم تر عدم قطعيث معرفث علمي، نه امکان انتقال همۀ يافته هاي علمي وجود دارد و نه ضرورتي در اين زمينه احساس ميشود.
com/services/ pdf/blended_learning.
Effects of a blended learning and traditional teaching on self-regulation and creative thinking of students of nursing and midwifery.