خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش اخلاقی و خرد سازمانی با رشد حرفه ای معلمان ابتدایی شهرستان بهبهان انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه معلمان ابتدایی شهرستان بهبهان در سال تحصیلی 1399 تشکیل می دهند. از این تعداد، نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و گرجسی برابر با 230 نفر و به صورت تصادفی طبقه بندی شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش اخلاقی کالشون (2006)، خرد سازمانی براوین و گرین (2006) و رشد حرفه ای آک فیلت و کوت (2005) استفاده شده است. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین علوم تربیتی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها با روش ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش اخلاقی، خرد سازمانی و رشد حرفه ای به ترتیب برابر(0.87)، (0.84) و (90) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق روشهای آماری چند گانه و ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار SPSS 24 انجام شد. نتایج نشان داد که بین هوش اخلاقی و مولفه های آن و خرد سازمانی و مولفه های آن با رشد حرفه ای معلمان رابطه مستقیم و معنا داری در حد متوسط وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که هوش اخلاقی و خرد سازمانی به ترتیبب بیش از 67% و 30% از تغییرات مربوط به رشد حرفه ای معلمان را پیش بینی و تبیین می کنند. پیشنهاد می شود رشد حرفه ای و هوش اخلاقی و مهارت های سازمانی معلمان از طریق کارگاه های دانش افزایی تقویت شود.
ملخص الجهاز:
براساس آنچه گفته شد فرضيه هاي پژوهش به شرح زير پيشنهاد مي شود: فرضيه هاي پژوهش : فرضيه کلي بين هوش اخلاقي و خرد سازماني با رشد حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهر بهبهان رابطه مثبث و معناداري وجود دارد.
فرضيه فرعي بين مولفه هاي هوش اخلاقي و رشد حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهر بهبهان رابطه مثبث و معناداري وجود دارد.
فرضياث فرعي فرضيه فرعي اول بين مولفه هاي هوش اخلاقي و رشد حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهر بهبهان رابطه مثبث و معناداري وجود دارد.
لذا به لحاظ آماري مي توان نتيجه گرفث بين مولفه هاي هوش اخلاقي و رشد حرفه اي معلمان ابتدائي مدارس ابتدائي شهر بهبهان رابطه معني داري وجود دارد.
فرضيه فرعي دوم : بين مولفه هاي خرد سازماني و رشد حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهر بهبهان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
تأييد فرضيه اول نشان داد بين هوش اخلاقي و خرد سازماني با رشد حرفه اي معلمان مدارس ابتدائي شهرستان بهبهان رابطه وجود دارد.
فرضيات فرعي يافته هاي حاصل از فرضيه فرعي اول بين مولفه هاي هوش اخلاقي و رشد حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهر بهبهان رابطه مثبث و معناداري وجود دارد.
تاييد اين فرضيه نشان داد که بين مولفه هاي هوش اخلاقي و رشد حرفه اي معلمان ابتدائي مدارس ابتدائي شهر بهبهان رابطه معني داري وجود دارد.
يافته هاي حاصل از فرضيه فرعي دوم : بين مولفه هاي خرد سازماني و رشد حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهر بهبهان رابطه مثبث و معناداري وجود دارد.