خلاصة:
با توجه به حساسیت عرصه سیاست ورزی در مقایسه با دیگر عرصهها به علت تأثیر مستقیم آن بر روابط قدرت در ساختار سیاسی و به تبع آن زندگی همه افراد جامعه، معرفی کدهای اخلاق سیاسی، در سه سطح فردی، اجتماعی و بین المللی مهم و ضروری است. در این پژوهش برای دست یافتن به این کدها و شاخصها از تکنیک تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. متون مورد تحلیل شامل نظریههای اخلاق سیاسی مکاتب ایرانی- اسلامی و غربی است. پس از استخراج، مجموعه کدها در مولفههای صداقت، مردم سالاری، دینداری، محبت ورزی و تکریم، اعتدال و انصاف ورزی، قانون گرایی و پاسخگویی، مدارا و انتقادپذیری،تعهد ملی، عدالت محوری، ایثار، تعاون و همیاری، دانش و تجربه، رازداری، فرهنگ ادب و قدرشناسی، تعهد به نقش های اجتماعی، تعهد به حقوق بشر، اخلاق زیست محیطی و اخلاق سیاست منطقهای و بین المللی دسته بندی شدند.معرفی این کدها در دنیای سیاست میتواند به جامعه پذیری و درونی کردن ارزشهایی منتهی شود که از ظهور چالشها، تعارضات و درگیریهای اجتماعی، پیشگیری کرده و با انتشار ارزشهای انسانی در میان اعضای جامعه، وفاق و همبستگی اجتماعی را در سطح ملی افزایش دهد و امیدواری جامعه جهانی را به داشتن جهانی با صلحی پایدارتر، زیستگاهی با آلودگی کمتر، و جامعهای با فقر کمتر و رفاه بیشتر افزونتر سازد و وجدانهای بشری را برای این امور حساستر سازد. با اینهمه کدهای معرفی شده همچنان در بوته نقد قرار خواهد داشت تا با غنای آن راه پیموده شده به مقصد رسد.
Given the sensitivity of politics field in comparison with other fields due to its direct influence on power relations in political structure and in turn on the lives of all the members of a society, it is important and necessary to introduce the codes of political ethics in three levels of individual, social and international. In this research, to find these codes and indices qualitative content analysis was used. The texts under study included the theories of political ethics in Iranian-Islamic schools and western schools.After extraction, the sets of codes were categorized by elements of honesty, democracy, piety, compassion, respect, moderation, fairness, legalism, responsiveness, tolerance, being open to criticism, national commitment, justice, sacrifice, cooperation, knowledge and experience, trustworthy, politeness and appreciation, commitment to social roles, commitment to human rights, environmental ethics, and ethics of regional and international politics.Introducing these codes to the world of politics may be resulted in socialization and internalization of values which prevent the emergence of challenges, oppositions, and social conflicts and promote social consensus and togetherness in a national level and hope of the global society for a world with more sustainable peace, a life environment with less pollution, and a society with less poverty and more welfare and make human conscience more sensitive for these matters. Notwithstanding, the introduced codes are exposed to criticism to become rich enough to direct the walked road to the destination.