خلاصة:
مسئولیت اجتماعی شرکتی به دلیل تواناییاش در افزایش رقابتپذیری شرکت بیشتر در دستور کار بنگاههای تجاری قرار دارد. این امر منجر شده است محققان تحقیق کنند چه عواملی تحت تأثیر مسئولیت اجتماعی بر مسیر اصلی کسب و کار تأثیر میگذارد. لذا هدف تحقیق حاضر آگاهی مدیران از پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکتی است. در این مطالعه از فلسفۀ تفسیری، رویکرد کیفی و روش داده بنیاد با رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) استفاده و پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکتی درسطح بنگاه و جامعه بررسی شد. از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی با مدیران ارشد بانک ملت در شهر تهران، مصاحبههای نیمه ساختار یافته انجام شد. روش تحلیل نیز بر اساس رویکرد کدگذاری گلیزر انجام شد. در پایان کدگذاری نظری، با توجه به خانوادههای کدگذاری گلیزر، از خانوادۀ "پیامدهای پیشبینی شده" پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکتی کدگذاری شدند. این پیامدها دارای دو بعد اقتصادی (شامل افزایش در ارزش ویژه برند، افزایش درآمد، کاهش هزینهها وتوان بخشی در جامعه) و بعد غیر اقتصادی (شامل بهبود جذب، نگهداشت و انگیزش کارکنان، جذب و نگهداشت مشتری، بهبود شهرت، افزایش مشروعیت، توسعه سلامت، پایداری محیط زیست و توسعه اجتماعی، فرهنگ و اخلاق) است. نتایج نشان دادند مسئولیت اجتماعی شرکتی منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و غیر اقتصادی بانک خواهد شد.
Corporate social responsibility is more on the agenda of business organizations for its ability to increase the company's competitiveness. This has led researchers to investigate what factors influence social responsibility affect the core path of the business.So , the purpose of this study is to make managers aware of CSR's consequences. The research used an interpretive philosophy, qualitative approach, and a methodology data approach with an emergent approach, and investigated the consequences of CSR in organizational and social level . In this regard, semi-structured interviews were conducted through snowball sampling methodology with Mellat bank's top managers in Tehran. The method of analysis was based on the Glaser coding approach. At the end of theoretical coding, the consequences of CSR were encoded based on Glaser coding families, the coding of the "anticipated consequence" family. These consequences have two economic dimensions (including increase in brand equity, increase in revenue, reduction of costs and rehabilitation in society) and non-economic dimension (including improvement of recruitment, retention and motivation, customer acquisition and retention, reputation improvement, increase of legitimacy, Health development, environmental sustainability and social, cultural and ethical development( .The results showed that CSR will improve the economic and non-economic condition of the bank.
ملخص الجهاز:
اين پيامدها داراي دو بعد اقتصادي (شامل افزايش در ارزش ويژه برند، افزايش درآمد، کاهش هزينه ها وتوان بخشي در جامعه ) و بعد غير اقتصادي (شامل بهبود جذب ، نگهداشت و انگيزش کارکنان ، جذب و نگهداشت مشتري، بهبود شهرت ، افزايش مشروعيت ، توسعه سلامت ، پايداري محيط زيست و توسعه اجتماعي، فرهنگ و اخلاق ) است .
اقدامات مسئوليت اجتماعي شرکتي براي بنگاه هاي اقتصادي مفيد است زيرا در اشکال مختلف از جمله افزايش آگاهي از نام تجاري و بهبود وجهه سازماني، مزاياي مختلف و قانع کننده اي را به همراه دارد.
از اين رو درک تأثير مالي مسئوليت اجتماعي شرکتي بر فعاليت هاي بانک ها مهم است .
عمل به مسئوليت اجتماعي تاثيرات زيادي به طور کلي بر روي جامعه دارد و باعث ايجاد ديدگاه و نظر مثبت در ميان عموم شده و به بانک کمک ميکند تا خود را از ديگران متمايز کرده و مشتريان بيشتري جذب نمايد و در نهايت باعث افزايش سودآوري و بهره وري براي بانک ميشود.
همراستا با نتيجه تحقيق حاضر يافته هاي رمضان ، امين و عباس [٣١](٢٠٢٠) نشان ميدهد فعاليت هاي مسئوليت اجتماعي شرکت تصور مثبتي در ذهن مشتريان بالقوه ايجاد ميکند که به جذب آنها کمک ميکند و در نهايت منجر به افزايش عملکرد مالي بانک ها ميشود.
“Strengthening Stakeholder- Company Relationships through Mutually Beneficial Corporate Social Responsibility Initiatives”, Journal of Business Ethics, Vol. 85, No. 1, pp.
Measuring the impact of corporate social responsibility practices on brand equity in the banking industry in Bangladesh.
Journal of Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Vol. 18, No. 6, 352-369.