خلاصة:
این تحقیق به جهت سنجش نقش فشار مشتریان بر واکنش قیمت سهام شرکت به اعلام مشارکت
در برنامههای زنجیره تامین سبز انجام شدهاست، تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه
اجرا پیمایشی میباشد. دادههای مورد استفاده در پژوهش حاضر اطلاعات مالی موجود شرکتهایی است
که طی سالهای ١٣٩٠ الی ١٣٩٨ در بورس حضور داشته و از آن خارج نشدهاند. دادههای تحقیق با
استفاده از تهیه نمودارهای کنترلی و تخمین مدلهای رگرسیون لجستیک و خطی مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفتند و نتایج تحقیق حاکی از آن بود که نوع صنعت به عنوان معیار فشار مشتریان بر مشارکت
شرکتها در مدیریت زنجیره تامین سبز اثرگذار است و اعلام مشارکت شرکتها در مدیریت زنجیره
تامین سبز، منجر به کاهش قیمت سهام آنها میگردد. همچنین نتایج نشان داده در صنایع غیرواسطه
که فشار وارده از سوی مشتریان بر اعلام مشارکت شرکت بیشتر است، اعلام مشارکت شرکت در
فعالیتهای زنجیره تامین سبز، اثر کاهنده کمتری بر قیمت سهام آن خواهد داشت.
This study has conducted to assess the role of customer pressure on the company's stock price response to the announcement of participation in green supply chain programs. The present study is applied in terms of purpose and is a survey in terms of how it is performed. The data used in the present study is the available financial information of companies that were listed on the stock exchange during the years 1390 to 1398 and have not been removed from it. The research data were analyzed using control charts and estimation of logistic and linear regression models. The results showed that, as a measure of customer pressure, the type of industry affects the participation of companies in green supply chain management. There will be a reduction in the stock prices of companies by announcing the participation of them in management of the green supply chain. The results also show that in indirect industries where the pressure from customers is more on announcing the company's participation, announcing the company's participation in green supply chain activities will have a lower reducing effect on its stock price
ملخص الجهاز:
داده هاي تحقيق با استفاده از تهيه نمودارهاي کنترلي و تخمين مدل هاي رگرسيون لجستيک و خطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند و نتايج تحقيق حاکي از آن بود که نوع صنعت به عنوان معيار فشار مشتريان بر مشارکت شرکت ها در مديريت زنجيره تامين سبز اثرگذار است و اعلام مشارکت شرکت ها در مديريت زنجيره تامين سبز، منجر به کاهش قيمت سهام آنها ميگردد.
همچنين نتايج نشان داده در صنايع غيرواسطه که فشار وارده از سوي مشتريان بر اعلام مشارکت شرکت بيش تر است ، اعلام مشارکت شرکت در فعاليت هاي زنجيره تامين سبز، اثر کاهنده کمتري بر قيمت سهام آن خواهد داشت .
از اين رو در تحقيق حاضر سه هدف اصلي دنبال ميشود که شامل تبيين نقش فشار مشتريان بر پيوستن شرکت به برنامه هاي زنجيره تامين سبز ، تاثير اين مشارکت بر قيمت سهام شرکت ها و در آخر نيز مقايسه واکنش قيمت سهام به اين مشارکت در صنايع واسطه و غيرواسطه است .
طرح پژوهش و روش هاي آماري به منظور آزمون فرضيه اول تحقيق ، ابتدا واکنش قيمت سهام شرکت به اعلام مشارکت (در شرکت هايي که اعلام مشارکت در اين برنامه ها داشته اند)، از طريق بازده غيرعادي آن سنجيده ميشود.
- بر اساس آزمون فرضيه چهارم تحقيق مشاهده شد که در صنايعي که فشار وارده از سوي مشتريان بر اعلام مشارکت شرکت کمتر است (صنايع غيرواسطه )، اعلام مشارکت شرکت در فعاليت هاي زنجيره تامين سبز، اثر کاهنده کمتري بر قيمت سهام آن خواهدداشت .