خلاصة:
زمینه و هدف: انجام درست کارها از عهده سازمانی بر می آید که مجهز به نظام اداری سالم باشد. سازمان های سالم قادر به تصمیم سازی و تصمیم گیری های درست، بجا و مناسب هستند و در ارائه خدمات کار آمد و اثربخش عمل می کنند. با توجه به این نکته، پرداختن به مفهوم سلامت اداری و عوامل و راهکارهای موثر در ارتقای سلامت اداری با توجه به نقشی که در کارآمدی دستگاه های اجرائی از جمله سازمان پلیس کشورخواهد داشت، ضروری است. عوامل مختلفی در سالم سازی نظام اداری پلیس ایران تأثیر گذارند، برخی از این عوامل به ساختار نظام اداری و برخی به پیشگیری و مبارزه با فساد اداری مربوط می شوند. . روش تحقیق: روش پژوهش کتابخانه ای، و جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش کلیه کتب ، منبع علمی و اسناد بالا دستی در این زمینه شامل اسناد مدارک ، سخنرانی ها و فرامین در این موضوع است.. نتایج و یافتههای تحقیق: تحقیق علمی پیش رو ضمن تبیین مفهوم سلام ت اداری در ناجا، موانع و راهکارهای ارتقای سلامت اداری درایران را در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب مورد بررسی قرار داده است. عواملی چون ساختار نظام اداری، فرهنگی، اجتماعی و نهادهای نظارتی به مثابه عوامل اصلی تاثیرگذار بر سلامت نظام اداری درپلیس ایران معرفی و در انتها پیشنهادهایی جهت ارتقای سلا مت نظام اداری ارائه شده است ..
Background and Objective: Doing the right thing can be done by an organization that is equipped with a sound administrative system. Healthy organizations are able to make the right decisions and make appropriate and efficient services. Given this point, it is necessary to address the concept of administrative health and the factors and strategies effective in promoting administrative health with regard to the role that will play in the efficiency of executive bodies, including the country's police organization. Various factors affect the sanitation of the administrative system of the Iranian police, some of which are related to the structure of the administrative system and some are related to the prevention and fight against corruption. . Research Method: The library research method, and the statistical population in this study, all books, scientific sources and upstream documents in this field include documents, lectures and commands in this subject. Results and Findings of the Research: The forthcoming scientific research, while explaining the concept of administrative health in NAJA, has examined the obstacles and strategies to improve administrative health in Iran in the light of the second step statement of the revolution. Factors such as the structure of the administrative, cultural, social system and regulatory bodies are introduced as the main factors affecting the health of the administrative system in the Iranian police, and at the end, suggestions for improving the administrative system are presented.
ملخص الجهاز:
com ٢ - استاديار دانشگاه پيام نور، مرکز برازجان ، بوشهر، ايران ٣- کارشناس حقوق ، (دانشگاه پيلم نور مرکز برازجان ،بوشهر، ايران ) 1 ١-مقدمه پديده فساد در طول تاريخ گريبان گير حکومت ها بوده و مانع دستيابي آنها به اهداف عالي شان گرديده اند چراکه عارضه فساد که نمودهاي عيني آن پيچيده ، چند وجهي و داراي شيوه هاي متفاوت است بر قانون اثرگذاشته وآنرا بطور متفاوتي به اجرا درآورده و از اين رهگذر توزيع عادلانه فرصت هاي اقتصادي ودرآمدها، برقراري عدالت اجتماعي و افزايش رفاه عمومي، حذف انحصار طلبي، رفع تبعيضات ناروا و ايجاد نظام اداري سالم را مخدوش مي نمايد و النهايه ضمن تاثير جدي بر کيفيت سرمايه اجتماعي کشور، سبب مي گردد شهروندان هزينه هاي سنگين اقتصادي، اجتماعي و سياسي فساد را تحمل مي کنند که از جمله آن مي توان به افزايش فاصله طبقاتي، فقر، افزايش ارتکاب جرايم و ناامني و کاهش احساس امنيت و ...