خلاصة:
زمینه و هدف: یکی از مداخلاتی که میتواند در بهبود خودنظمدهی تحصیلی و نشخوار فکری نقش مهمی داشته باشد، آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) است. رویکرد پذیرش و تعهد جز موج سوم رفتاردرمانی است. به طور کلی به درمانهای موج سوم درمانهای مبتنی بر پذیرش یا درمانهای مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی گفته میشود که طیفی از رویکرد ها را شامل میشود.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودنظمدهی تحصیلی و نشخوار فکری دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی (شبه آزمایشی) است که با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر ۱6 تا ۱۸ مدارس دولتی شهر بوشهر در سال تحصیلی ۹8-۱۳۹7 بود که شرایط ورود به مطالعه را دارا بودند. شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان جامعه فوق 383 نفر (مطابق با برآورد از فرمول کوکران) انتخاب و با پرسشنامه خودنظمدهی تحصیلی و پرسشنامه نشخوار فکری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج و یافتههای تحقیق: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر افزایش میزان خودنظمدهی تحصیلی و همچنین کاهش نشخوار فکری دانشآموزان اثربخش بوده است. بر طبق یافتهها با توجه به سودمندی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر بهبود خودنظمدهی تحصیلی و همچنین نشخوار فکری و نظر به کوتاه مدت بودن این مداخله، به نظر میرسد به کارگیری این روش روی طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و شناختی سودمند باشد.
Background and Aim: One of the interventions that can play an important role in improving academic self-regulation and intellectual rumination is Admission and Commitment-Based Education (ACT). The approach of acceptance and commitment is the third wave of behavioral therapy. In general, the third wave of treatments is called admission-based therapies or treatments based on acceptance and mindfulness, which includes a range of approaches. The present study aims to investigate the effect of admission-based training. And the commitment (ACT) was made to the academic self-regulation and student rumination. Research Method: The present study is a quasi-experimental (quasi-experimental) study conducted with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The research population included all female students of 16 to 18 public schools in Bushehr in the academic year of 1397-98, who had the conditions to enter the study. . Results and findings of the study: The results showed that acceptance and commitment-based education (ACT) has been effective in increasing academic self-regulation as well as reducing students' intellectual rumination. According to the findings, considering the usefulness of acceptance and commitment-based education (ACT) on improving academic self-regulation as well as intellectual rumination and considering the short duration of this intervention, it seems that using this method on a wide range of behavioral problems And cognitive benefit.
ملخص الجهاز:
بنابراين ، مسأله اصلي پژوهش حاضر بدين قرار 1 - acceptance and commitment therapy (ACT) 2 - Mindfulnes-based stress reduction (MBSR) 3 - Mindfulness-based cognitive therapy 4 - Acceptance commitment therpy (ACT) 5 - Dialectic Behavior Therapy (DBT) 6 - Behavior Activation (BA) 7 - Functional Analytic Psychotherapy (FAP) 8 - Integrative Behavioral Couple Therapy (IBCT) 9 - Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy (CBASP) 10 - Hayes 11 - Roditi & Robinson 4 است که آيا آموزش مبتني بر پذيرش /تعهد (ACT) بر خودنظم دهي تحصيلي و نشخوار فکري دانش آموزان تأثير دارد؟ روش پژوهش جامعه آماري و روش نمونه گيري پژوهش حاضر يک مطالعه نيمه تجربي (شبه آزمايشي) است که با طرح پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري به همراه گروه کنترل انجام شد.
بنابراين نتيجه گرفته ميشود که بين ميزان خودنظم دهي تحصيلي دانش آموزان پس از اجراي پژوهش در گروه هاي کنترل و آزمايش ، تفاوت معناداري وجود دارد به عبارت ديگر مداخله ي آموزش مبتني بر پذيرش /تعهد (ACT) بر افزايش ميزان خودنظم دهي تحصيلي دانش آموزان در مرحله ي پس آزمون گروه آزمايش تأثير داشته است .
يافته ها نشان داد که بين ميزان نمره ي خودنظم دهي تحصيلي پس از اجراي پژوهش در گروه هاي کنترل و آزمايش در مراحل پس آزمون و پيگيري، تفاوت معناداري وجود دارد به عبارت ديگر مداخله ي آموزش مبتني بر پذيرش /تعهد (ACT) بر افزايش خودنظم دهي تحصيلي دانش آموزان تأثير داشته است .