خلاصة:
هدف: وابستگی به برند میتواند تمایل مشتری برای خرید مجدد و وفاداری به برند را تقویت کند. از این رو هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل اثرگذار بر وابستگی به برند باشگاههای لیگ برتر فوتسال ایران میباشد. روششناسی: پژوهش مورد نظر همبستگی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة هواداران تیم فوتسال شهروند ساری بوده است. حجم نمونه بینهایت و اندازه نمونه برابر با 384 نفر بودند. همچنین برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد. محقق با مطالعهی متغییرهای بسیاری از مقالات خارجی پرسشنامه محقق ساختهای را تهیه نمود که روایی آن توسط ده تن از اساتید خبره و پایایی آن از طریق آزمون آلفایی کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آزمونهای آماری مدلیابی معادلات ساختاری SEM و تحلیل عامل تاییدی CFA استفاده شد. یافتهها: یافتههای نشان داد که همه متغییرهای تحقیق که شامل موفقیت و هویت هوادار، دانش، سرمربی، اجتماعی شدن، سنت، محصول، اهمیت، لوگو، پذیرش گروه همسالان، مدیریت، نوستالوژی، استادیوم، رهایی از روزمرگی، جو استادیوم، تعلیم و تربیت، بازیکن ستاره و افتخار به مکان زندگی به ترتیب در وابستگی به برند باشگاه لیگ برتری فوتسال شهروند ساری تاثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود به مدیران و مسئولان باشگاه لیگ برتری فوتسال شهروند ساری که در استفاده از نتایج این پژوهش برای پیشبرد اهداف باشگاه اهتمام لازم را داشته باشند.
Objective: Brand Associationscan strengthen the customer's desire to repurchase and brand loyalty.. Therefore, the purpose of this study is to identifying the factors affecting the Brand Associations of Iranian Futsal Premier League clubs.
Methodology: The research method is correlation and is practical in terms of purpose. The statistical population of the study included all fans of sari shahrvand futsal team. The sample size is infinite and the sample size is 384 people. To calculate the sample size in this study, the Cochran's formula for unlimited communities has been used. A researcher-made questionnaire was prepared by studying the sources.The validity of the questionnaire was confirmed by ten professors of sports management and the reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha test. The statistical tests of this research were structural equations modeling (SEM) and Confirmatory factor analysis (CFA)
Results: Findings showed that all research variables including success and fan identity, knowledge, coach, socialization, tradition, product, importance, logo, peer group acceptance, management, nostalgia, stadium, escape from everyday life, stadium atmosphere, education and Training, star player and pride in the place of living have a positive and significant effect on the brand affiliation of Iranian Futsal Premier League clubs (Sari shahrvand Futsal Club), respectively.
Conclusion: Based on the results of the research, it is suggested to the managers of futsal clubs in the country that in the sense of Brand Associations and its components, which are among the new topics in the field of sports marketing management, take the necessary care to communicate effectively with their fans and generate more revenue. Finally separate the futsal clubs from the general budget of the country to achieve the necessary success. The issue of brand affiliation is one of the challenges for managers to establish, establish and maintain a strong and lasting relationship between fans and the brand. On the other hand, the level of interest that is created among the fans of the clubs and how much this interest can affect the dependence of the fans on the brand is of great importance to the managers. Given the importance of economic debate and revenue generation in the sports industry, which is one of the most important and vital issues for futsal clubs. Therefore, it is very important to manage brands strategically. According to the results of the present study, it is suggested to the managers and officials of Sari Citizen Futsal Club to create an identity for their team fans by paving the way for the development of their team brand. In addition, they should try to create dependence and solidarity of the fans with their team's brand by selecting knowledgeable and competent coaches. On the other hand, the managers and officials of the Sari Citizen Futsal Club must respond to the fans' follow-ups about their favorite club by providing up-to-date and up-to-date information on the status of their club. It is also recommended to the managers and officials of Sari Citizen Futsal Club, considering factors such as having a common goal and interests, positive synergy, responsibility towards the favorite team and individual and collective accountability, trust, empathy and support, which are of great importance among Fans have to attract more fans and loyalty and satisfaction.
ملخص الجهاز:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که همه متغيرهاي تحقيق که شامل موفقيت و هويت هوادار، دانش ، سرمربي، اجتماعي شدن ، سنت ، محصول ، اهميت ، لوگو، پذيرش گروه همسالان ، مديريت ، نوستالوژي، استاديوم ، رهايي از روزمرگي، جو استاديوم ، تعليم و تربيت ، بازيکن ستاره و افتخار به مکان زندگي به ترتيب بر وابستگي به برند باشگاه ليگ برتري فوتسال شهروند ساري تأثير مثبت و معناداري دارند.
يافته ها بيانگر آن است که عوامل موفقيت و هويت هوادار، دانش ، سرمربي، اجتماعي شدن ، سنت ، محصول ، اهميت ، لوگو، پذيرش گروه همسالان ، مديريت ، نوستالوژي، استاديوم ، رهايي از روزمرگي، جو استاديوم ، تعليم و تربيت ، بازيکن ستاره و افتخار به مکان زندگي به ترتيب بر وابستگي به برند باشگاه ليگ برتري فوتسال شهروند ساري تأثير مثبت و معنيداري دارند.
همچنين يافته ها نشان داد که عامل هويت هوادار بر وابستگي به برند باشگاه ليگ برتري فوتسال شهروند ساري تأثير مثبت و معني داري دارد.
همچنين يافته ها نشان داد که عامل اهميت بر وابستگي به برند باشگاه ليگ برتري فوتسال شهروند ساري تأثير مثبت و معني داري دارد.
علاوه بر اين يافته ها نشان داد که عامل لوگو بر وابستگي به برند باشگاه ليگ برتري فوتسال شهروند ساري تأثير مثبت و معني داري دارد.
همچنين يافته ها نشان دادکه عامل جو استاديوم بر وابستگي به برند باشگاه ليگ برتري فوتسال شهروند ساري تأثير مثبت و معني داري دارد.