خلاصة:
رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار به آن دسته از رفتارهای انحرافی خلاقی گفته میشود که به دنبال حداکثر کردن منافع سازمان و ذینفعان از طریق دورزدن قانون و گمراه کردن نهادهای نظارتی و بالادستی است. در این راستا اعتبار بیرونی سازمان شاخص کیفیت سازمان و جهتدهنده رفتارهای کارکنان میباشد. رفتارهایی که میتواند برخلاف اخلاق، اما در جهت منافع سازمان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتبار بیرونی سازمان بر رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار با نقش تعدیلگر رهبری اخلاقی میباشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش مدیران و سرپرستان شرکتهای زیرمجموعه گروه سایپا بوده که بر مبنای نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران 109 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای تجزیهتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و AMOS استفاده گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای (Kaletion 2011, Herington 2017, Tuna 2016) استفاده گردید که پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. اعتبار بیرونی سازمان بر ابعاد رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری اخلاقی به عنوان متغیر تعدیلگر موجب تعدیل رابطه اعتبار بیرونی و رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار میشود. نتایج پژوهش در حوزه حفظ تصویر سازمان و نوع رهبری سازمان نوآوریهایی داشته و به مدیران و کارکنان در درک اهمیت پرستیژ سازمان و نوع رهبری سازمان کمک خواهد کرد.
Unethical Pro-Organizational Behavior are those creative deviant behaviors that seek to maximize the interests of the organization and stakeholders by evading the law and misleading the supervisory and upstream institutions. The external prestige of the organization is an indicator of the quality of the organization and directs the behaviors of employees. Behaviors that can be unethical but in the interests of the organization. The purpose of this study is to investigate the effect of external prestige of the organization on Unethical Pro-Organizational Behavior with the moderating role of Ethical leadership. The method of the present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of the study was the managers and supervisors of companies under Saipa Group, who were selected as a sample based on stratified random sampling and using Cochran's formula, 109 people. SPSS and AMOS software were used for data analysis. Questionnaires (Kaletion 2011, Herington 2017, Tuna 2016) were used to measure the research variables and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha. The external prestige of the organization has a positive and significant effect on the dimensions of Unethical Pro-Organizational Behavior. Ethical leadership as a moderating variable also modulates the relationship between external prestige and Unethical Pro-Organizational Behavior. The impossibility of generalizing the research results to all communities, using a questionnaire tool to measure the level of honesty of participants in answering questions are among the limitations of current research. Managers and employees work in line with the image they have created of the organization in the eyes of stakeholders and society. This leads to actions and behaviors that may not be morally appropriate, despite their many benefits. Unethical Pro-Organizational Behavior with insight and courage take actions and actions that are in line with the interests of the organization. On the other hand, the leadership of the organization and the atmosphere in the organization can moderate these behaviors. The research results will have innovations in the field of maintaining the image of the organization and the type of leadership of the organization and will help managers and employees to understand the importance of the prestige of the organization and the type of leadership of the organization.