خلاصة:
سرمایهگذاران در تصمیمگیری مالی با مسئلههایی مواجه هستند. افرادی که کنترل احساسات خود را ندارند دست به تصمیمات غیرمنطقی میزنند از طرف دیگر خلقوخوهای روزانه هم تأثیر بسیاری بر تصمیمگیری مالی دارد. در این پژوهش به تأثیر متغیرهای روانشناختی هوش هیجانی با میانجیگیری خلقوخو بر تصمیمگیری سرمایهگذاران پرداخته شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری سرمایهگذارانی در شهر همدان است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش مبتنی بر پرسشنامه است. پرسشنامه هوش هیجانی بارآن با 90 سنجه، پرسشنامه پاناس برای سنجش متغیر خلقوخو با 20 سنجه و پرسشنامه تصمیمگیری بروس و اسکات با 25 سنجه مورد استفاده قرار گرفته است. برای تأیید اعتبار این پرسشنامه علاوه برای تأیید روایی صوری و محتوایی از روایی سازه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با آزمونهای رگرسیون خطی انجام شد. نتیجه به دست آمد که رابطه بین هوش هیجانی و تصمیمگیری مالی وجود دارد از نتایج جزیی عدم وجود رابطه بین هوش هیجانی و تصمیمگیری شهودی است و رابطه منفی هوش عاطفی با تصمیمگیری عقلایی است اما هوش هیجانی با سه سبک وابستگی، آنی و اجتنابی رابطه مستقیم دارد. اما نتایج دیگر اینکه خلقوخوی مثبت مانند مشتاق، فعال، هوشیار با تصمیمگیری شهودی رابطه ندارد و با سبک تصمیمگیری عقلایی، آنی و اجتنابی رابطه مثبت و با سبک تصمیمگیری وابستگی رابطه منفی دارد.
Investors face problems in making financial decisions. People who have no control over their
emotions make irrational decisions. On the other hand, daily moods have a great impact on
financial decisions. In this study, the effect of psychological variables of emotional
intelligence mediated by mood on investors' decision making has been investigated. The
research method is applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of nature.
The statistical population is investors in the city of Hamedan. The data collection tool in this
study is based on a questionnaire. The Baron Emotional Intelligence Questionnaire with 90
scores, the Panas Questionnaire with 20 scores are used to measure the mood variable and the
Bruce and Scott Decision Making Scale with 25 scales. In order to confirm the validity of this
questionnaire, in addition to confirming the face and content validity, construct validity is
used. Data analysis is performed by linear regression tests. It is concluded that there is a
relationship between emotional intelligence and financial decision making. One of the minor
results is the lack of relationship between emotional intelligence and intuitive decision
making and the negative relationship between emotional intelligence and rational decision
making but emotional intelligence is directly related to three styles of dependence, instant and
avoidance. But the other result is that positive mood such as enthusiastic, active, alert is not
related to intuitive decision making and is positively related to rational, instantaneous and
avoidant decision-making style and negatively related to dependent decision-making style.