خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برندسازی جمهوری اسلامی ایران از طربق موفقیتهای بینالمللی
ورزشکاران نخبه در رویدادهای ورزشی بین المللی بود که با روبکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد (استراوس
و کوربین۱۹۹۸۰) انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان علمی و اجرایی (فدراسیونهاء مدیران.
اساتید خبره و کارشناسان ورزشی) در زمینه مدیربت ورزشی و اساتید با تجربه حضور در رویدادهای
بینالمللی ورزشی بودند که به روش نمونهگیری نظری هدفمند ۱۵ نفر انتخاب و با آنها مصاحبه تا اشباع
نظری ادامه یافت. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه). توسط مصاحبهشوندگان و اساتید خبره, بررسی و تایید
گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی (۷۴/) استفاده شد. از روش تحلیل تماتیک و
نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری باز. کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد و در نهایت
مدل کیفی پژوهش ارائه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل اثر گذار بر برندسازی کشور از طربق
موفقیتهای بین المللی ورزشکاران نخبه شامل ۱۸ مقوله اصلیء ۴۱ مفهوم و ۱۸۳ کدباز بود. بر مبنای نتایج,
پیشنهاد میشود که برای برندسازی کشور از طریق موفقیتهای ورزشکاران نخبه از نتایج این پژوهش
استفاده گردد.
The purpose of this study was to investigate the branding of the Islamic Republic of Iran through the international success of elite athletes in sporting events. This study was a qualitative research based on the grounded theory (Strauss and Corbin, 1998). The statistical population of the study included scientific and executive experts (federations, managers, professors and sports experts) in the field of sports management and experienced professors attending international sporting events. Thus, 15 people were selected by theoretical sampling method and interviewed. The validity of the research tool (interview) was reviewed and confirmed by interviewees and expert professors and intra-subject agreement method (0.74) also used to assess reliability. In order to analyze the data, thematic analysis and grounded theory were applied, which were done in three stages of open coding, axial coding and selective coding and then qualitative model of research was designed. The findings of the present study showed that the factors affecting the branding of the country through the international success of elite athletes include 18 main categories, 41 concepts and 183 open codes. Based on the results, it is suggested that the results of this research be used to branding the country through the success of elite athletes.