خلاصة:
یکی از مهمترین آموزههای اقتصادی−اجتماعی قرآن، تأکید بر انفاق و پرداختهای مالی واجب و مستحب به محرومان جامعه است؛ مسئلهای که در جامعه اسلامی امروزی با وجود فقر و فاصله طبقاتی، در حد مطلوب قرار ندارد. براساس آیات قرآنی و شواهد مسلم تاریخی در وضعیت اولیه جامعه صدر اسلام، انفاق چندان رواج نداشت، اما تدابیر فرهنگسازانه قرآن و پیامبر گرامی اسلامn، این امر را با استفاده از عاملیت و ساختار/نهادها در عالیترین شکل خود نهادینه کرد، بهطوریکه فقیری وجود نداشت تا از بیتالمال زکات دریافت کند؛ بنابراین، الگوی فرهنگسازی انفاق برگرفته از قرآن و سیره عملی پیامبر اسلامn بهعنوان تنها الگوی راهگشا و نجاتبخش جوامع امروز مطرح است؛ بنابراین، مسئله اصلی پژوهش، ارائۀ الگوی فرهنگسازی رفتار اقتصادی−اجتماعی انفاق در رویکرد قرآنی است. مقالۀ حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی−تحلیلی و با رویکرد تفسیر موضوعی، به بررسی مبانی بینشی و انگیزشی مؤثر بر رفتار اقتصادی−اجتماعی انفاق براساس نقش عامل انسانی، ساختار/نهادها پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که الگوی فرهنگسازی رفتار اقتصادی−اجتماعی انفاق از فرایند تبیین عناصر فرهنگسازی، عوامل فرهنگساز و راهبردهای فرهنگسازی تشکیل شده است. تبیین راهبردهای فرهنگسازی انفاق با استفاده از رویکرد عاملیت و ساختار/نهادها صورت گرفته است که تقویت بینشی، انگیزشی عاملان انفاق، الگونمایی انفاقکنندگان، آموزش و آگاهیبخشی، تبلیغات فرهنگی و استفاده از ظرافتهای هنری تبلیغ، قانونگذاری و وضع حقوق اقتصادی انفاق از مهمترین راهبردهای قرآنی در فرهنگسازی انفاق با توجه به نقش عاملیت و ساختار/نهادها هستند.
One of the most important teachings of the Qur'an is the emphasis on obligatory and recommended almsgiving and financial payments to the deprived of society. An issue that is not desirable in our Islamic society today, despite poverty and class distance. According to Quranic verses and indisputable historical evidence, the charity was not very common in the early situation of the early Islamic society, but the cultural measures of the Qur'an and the Holy Prophet of Islam institutionalized this in the highest form by using agency and structure/institutions so that there were no poor To receive zakat from the treasury; Therefore, the model of culturalization of charity taken from the Qur'an and the practical life of the Prophet of Islam is the only model that paves the way and saves societies today. Therefore, the main issue of the research is to provide a cultural model of the behavior of charity in the Quranic approach. Using a descriptive-analytical method and a thematic interpretation approach, the article examines the insight and motivational foundations affecting the behavior of charity based on the role of the human factor, structure/institutions. The research findings show that explaining the culturalization strategies of charity has been done using the approach of agency and structure/institutions, which; Strengthening the vision, and motivation of the donors, modeling the donors, educating and informing, cultural propaganda, and the use of artistic subtleties of propaganda, legislation and setting the economic rights of charity are among the most important Qur'anic strategies in cultivating charity