خلاصة:
امروزه مسافران در هنگام تصمیمگیری برای سفر به مطالب آنلاینی که از سوی مصرفکنندگان در قالب بررسیها و گروههای خبری منتشر میشود بسیار اعتماد میکنند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات رسانههای آنلاین (بررسیهای مصرفکنندگان، منابع شخصی، آگهیهای تبلیغاتی) بر تغییرات طرز تفکر جهانگردان از طریق مشارکت در اطلاعات و ترغیبکنندگی است. رسانههای آنلاین مجموعهای از برنامههای مبتنی بر اینترنتاند که با اتکا به بنیانهای فنّاورانۀ تحت وب، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولیدشده از سوی کاربران را فراهم میآورند. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و پژوهش از نظر هدف کاربردی بهشمار میآید. جامعۀ آماری دربردارندۀ گردشگران اروپایی شهر تهران است که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدهاند. تحلیلهای آماری با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آموس انجام شده است. ارتباط علّی بین متغیرها با روش مدل معادلات ساختاری تعیین شده و بهمنظور آزمودن فرضیهها، سطوح معناداری p_value کوچکتر از 05/0 درنظر گرفته شده است. نتایج پژوهش شامل شانزده فرضیۀ اصلی بوده که مورد بررسی قرار گرفته است و نشان میدهد که رسانههای آنلاین، قالب تصویر، کادربندی پیامها و تعاملات با گردشگران بر مشارکت در اطلاعات و ترغیبکنندگی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، مشارکت در اطلاعات از سوی گردشگران بر ترغیبکنندگی، و ترغیبکنندگی بر تغییر طرز تفکر اثرگذار است
Today, travelers have a lot of confidence in what consumers published online in the form of reviews and newsgroups about travel. The purpose of this study is to investigate "the effects of online media (consumer surveys, personal resources, advertisements) on changes in tourists’ thinking through information sharing and persuasion. Online media is a set of Internet-based applications that rely on the technological foundations of the Web and enable users to create and share content. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. The statistical population of the study includes European tourists in Tehran who were selected based on the available sampling method and using Cochran's formula, 384 people have been chosen as the sample size of the study. Statistical analysis was performed using structural equation method using SPSS and AMOS software programs. To determine the causal relationship between the variables, using the structural equation model method and significant levels, in order to test the hypotheses, P-value less than 0.05 was considered. The results of this study included 16 main hypotheses that have been examined. The results show that online media, image format, message framing and the effect of interactions with tourists have a positive and significant effect on information sharing and persuasion. Also, sharing the information by tourists affects persuasion, and persuasion affects and changes the thinking.