ملخص الجهاز:
"آیا نمایش و تئاتر مطلوب، نمایش وتئاتری نیست که مفاهیم و تصاویر در سایهروشن ارائه گردد؟ به زعم من این گونهاست و اساسا اصلیترین خصوصیت«حرکت» و «درام» همین ناتمامی است.
اگر چههر گاه تجملات و فروع بر صحنههاینمایشی حاکم بوده و یا بشود، «درام» خودبه خود کم رنگ خواهد بود، لیکن به دلیلاینکه در این دسته از هنرها - نمایشی -بیشترین، عمیقترین و جمیعترین ترکیباثر هنری مخاطب وجود دارد، و این ارتباطزنده و پر خون است باید حاکم مطلق امریقرار گیرد که حافظ ذهنیات مخاطب باشد.
لذا، هنرمندان تئاتر به این نکته دقتبورزند که صحنههای تئاتر بیش از دکور،نور، گفتار، گریم، ماسک و حتی قصه درشکل تجملیاش به عنصری جادویی، جاذبو پیش برنده نیاز دارد و اگر هم عناصر بالابه کار گرفته میشوند تا حد کمک به «درام»باید باشند.
چرا چنینمیگویند؟ چه عوامی «درام» را به پدیدهاینمایشی و قابل درک تبدیل میسازد؟ آیامیتوان «درام» را از نمایش جدا ساخت؟کجاها میشود امری به نام «دارم» را پیداکرد؟ و چرا «درام» مهمتر از همه زمینههایهنری و فرهنگی است؟ اگر بتوان به اینسؤالها جواب داد و حداقل باریکههایی ازنور، در این دهلیزهای تاریک به چشم دید،شاید اساس و بنیان هنرهای نمایشی را نیزبیابیم.
این نکته نیز حائز اهمیت است که مادر مجموع قصه با تعریفی روبرو میشویمکه در تعریف «درام» آورده شده: قصه«یونس»(ع) و امثالهم تلاشی است در عملیکردن، عینی و مجسم نمودن «امر»ی ذهنیو یا به تصویر در آوردن ذهنیات مجموعهفعلهایی که رخ میدهد اگر چه عطف بهقدیم است، لیکن آنچه از قدیم گفته میشود مربوط به امور ذهن است."