خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه دانش آموزان دارای اضافه وزن با دانش آموزان عادی از لحاظ همجوشی شناختی، درگیری تحصیلی و لذت از فعالیت های بدنی بود. بدین منظور 178 دانش آموز دارای اضافه وزن به شیوه نمونه گیری هدفمند و 178 دانش آموز عادی از مدارس متوسطه شهر شهرکرد به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای همجوشی شناختی، درگیری تحصیلی و لذت از فعالیت بدنی پاسخ دادند. یافتهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از این بود که دانش آموزان دارای اضافه وزن در همجوشی شناختی نمره بالاتری کسب نمودند. لذت از فعالیت بدنی در این افراد پایین تر بود. یافتهها نشان داد که درگیری رفتاری و انگیزشی دانش آموزان دارای اضافه وزن به میزان معنی داری پایین تر از افراد عادی بود، اما درگیری شناختی تفاوت معنیداری مشاهده نگردید
The aim of this research was to compare overweight students with normal students in terms of cognitive fusion, academic engagement and enjoyment of physical activities. For this purpose, 178 overweight students were selected by purposeful sampling and 178 normal students from secondary schools in Shahrekord city were selected by random sampling and answered questionnaires on cognitive fusion, academic engagement and enjoyment of physical activity. The findings were analyzed using multivariate analysis of variance and SPSS software. The findings indicated that overweight students scored higher in cognitive fusion. The enjoyment of physical activity was lower in these people. The findings showed that the behavioral and motivational involvement of overweight students was significantly lower than that of normal people, but no significant difference was observed in cognitive involvement.
ملخص الجهاز:
بدين منظور ١٧٨ دانش آموز داراي اضافه وزن به شيوه نمونه گيري هدفمند و ١٧٨ دانش آموز عادي از مدارس متوسطه شهر شهرکرد به شيوه نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و به پرسشنامه هاي همجوشي شناختي، درگيري تحصيلي و لذت از فعاليت بدني پاسخ دادند.
يافته ها نشان داد که درگيري رفتاري و انگيزشي دانش آموزان داراي اضافه وزن به ميزان معني داري پايين تر از افراد عادي بود، اما درگيري شناختي تفاوت معنيداري مشاهده نگرديد.
For this purpose, 178 overweight students were selected by purposeful sampling and 178 normal students from secondary schools in Shahrekord city were selected by random sampling and answered questionnaires on cognitive fusion, academic engagement and enjoyment of physical activity.
همچنين پژوهش ها نشان مي دهد رابطه مستقيم بين 1 Hoffmann 2 Springfield 3 Unger 4 Savaldi, Brand, & Tuschen-Caffier 5 Zurita-Ortega 6 Müller 7 cognitive fusion 8 Trindade, & Ferreira 9 Fergus 134 همجوشي شناختي و شاخص هاي سلامت روان وجود دارد (برادران و همکاران ، ١٣٩٥) .
درگيري تحصيلي سازه اي 8 است چند بعدي، که متشکل از مولفه هاي شناختي، عاطفي و رفتاري است (بير و ماينک ، 1 enjoyment in physical activity 2 Jin, Yun, & Agiovlasitis 3 Mullen 4 .
Vale, Trost, Rêgo, Abreu, & Mota 6 .
يافته ها نشان داد که لذت از فعاليت هاي بدني در افراد داراي اضافه وزن به طور معني داري نسبت به دانش آموزان عادي پايين تر است .