خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف رابطه هویت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی جهتگیری هدفی صورت گرفت. روش مطالعه، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در کل کشور و در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 350 نفر با شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های جهتگیری هدف میدگلی و همکاران (۱۹۹۸)، منزلتهای هویت تحصیلی توسط واز و ایزاکسون (2008) و فرسودگی مسلش- فرم عمومی را تکمیل نمودند. داده های پژوهش با استفاده از نرمافزارهای spss و لیزرل و شاخصهای آمارتوصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج آزمون الگوی پیشنهادی اولیه حکایت از عدم برازش این الگو داشت. با تعدیل های صورت گرفته، شاخص کلی برازش کلی الگو را تایید کرد. (18/3 = χ2/df، 08/0 = RSMEA، 97/0GFI = ، 94/0AGFI = ،98/0 CFI =). نتایج حاصل از مدل تایید شده در پژوهش حاضر، حاکی از آن است که فقط جهت گیری هدفی تبحری توانسته نقش میانجی معناداری برای رابطه هویت های تحصیلی دیررس و موفق با فرسودگی تحصیلی ایفا نماید.
The present study was conducted with the aim of the relationship between academic identity and students' academic burnout with the mediating role of goal orientation. The study method is correlation of the path analysis type and the statistical population was students studying in the academic year of 2022-2023 in Iran and 350 people were selected with the available sampling method and the goal orientation questionnaires of Midgley et al. (1998), the merits of academic identity by Vaz and Isaacson (2008) and completed the general form of Maslach academic burnout. Research data were analyzed using SPSS and Lisrel software and descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and path analysis. The test results of the initially proposed model indicated that this model was not suitable. With the adjustments made, the general index confirmed the general fit of the model. (χ2/df = 3.18, RSMEA = 0.08, GFI = 0.97, AGFI = 0.94, CFI = 0.98). The results of the model confirmed in the present study indicate that only mastry goal orientation has been able to play a meaningful mediating role for the relationship between moratorium and successful academic identities and academic burnout.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از مدل تاييد شده در پژوهش حاضر، حاکي از آن است که فقط جهت گيري هدفي تبحري توانسته نقش ميانجي معناداري براي رابطه هويت هاي تحصيلي ديررس و موفق با فرسودگي تحصيلي ايفا نمايد.
The results of the model confirmed in the present study indicate that only mastry goal orientation has been able to play a meaningful mediating role for the relationship between moratorium and successful academic identities and academic burnout.
در تحقيقات متعددي جهت گيري هدف به عنوان يکي از متغيرهاي موثر بر پيشرفت تحصيلي و فرسودگي تحصيلي در نظر گرفته شده (زاهد بابلان ، پوربهرام و رحماني جوانمرد، ١٣٩٢؛ رحمتي و محمدي، ١٣٩٦) و مطالعات متعدد نشان دادند که جهت گيري هدف تسلط به طور مثبت پيش بيني کننده معناداري براي پيشرفت تحصيلي دانشجويان است (دهقاني ناژواني و زارع پور، ١٣٩٥؛ دلاور، اسماعيلي ، حسن وندي و حسن وند، ١٣٩٤؛ فولاد چنگ و آب روشن ، ١٣٩٤).
همان گونه که نشان داده شد، تعداد زيادي پژوهش در حيطه هاي جهت گيري هدفي ، هويت تحصيلي و فرسودگي تحصيلي به خصوص بر روي گروه دانش آموزان وجود دارد و بيشتر تحقيقات به بررسي دوبه دوي اين متغيرها پرداخته است .
يافته هاي مربوط به سوال پژوهش سوال پژوهش عبارت بود از اينکه آيا جهت گيري هدفي نقش ميانجي معناداري براي رابطه هويت تحصيلي و فرسودگي تحصيلي دانشجويان ايفا ميکند؟ براي پاسخدهي به اين سوال الگوي مفهومي طراحي شد (نمودار ١) که برازش آن با روش تحليل مسير بررسي گرديد.
Electronic Journal oF Research oF educational psychology, 7(2), 627-652 - Xie, Y.