خلاصة:
این مقاله به بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار جئوجبرا بر انگیزه یادگیری دانشجو-معلمان در درس ریاضی عمومی ۲ از طریق آموزش الکترونیکی و همچنین دلایل تاثیر احتمالی، مزایا و چالش های آن می پردازد. نمونه استفاده شده در این پژوهش شامل ۳۶ دانشجو-معلم رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان اصفهان است. در این پژوهش گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و همچنین پنج پرسش باز پاسخ انجام شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصین مربوطه بررسی شد و ضریب آلفای کرونباخ برابر با ۹۱/۰ که نشاندهنده پایایی بالای سوالهای پرسشنامه است به دست آمد. به منظور بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد و مقدار سطح معناداری با استفاده از نرم افزار SPSS، ۱۰۹/۰ به دست آمد که نشان دهنده این است که داده های نمونه از یک جامعه نرمال استخراج شدهاند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آزمون t تک نمونهای و برای داده های کیفی از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که استفاده از نرم افزار جئوجبرا در افزایش انگیزه دانشجو معلمان نقش داشته است. بر اساس یافته های این تحقیق مهم ترین دلایل افزایش انگیزه دانشجو معلمان کمک به یادگیری مفاهیم و ایجاد تنوع در کلاس هستند.
This paper examines the impact of using GeoGebra software on motivation of student-teachers’ learning in General Mathematics 2 through e-learning, as well as the reasons for the potential impact, benefits, and challenges of utilizing it. The sample used in this research is 36 student-teachers from Department of Mathematics Education at the Farhangian University of Isfahan. In this study, data were collected using a researcher constructed questionnaire and five open-ended questions. The validity of the questionnaire was checked by experts and Cronbach's alpha coefficient was equal to 0.91 which indicates the high reliability of the questionnaire items. In order to check the normality of the data, Kolmogorov-Smirnov test was used and the significance level was obtained 0.09 using SPSS software, which indicates that the sample data were extracted from a normal population. One-sample t-test and coding method were used for quantitative and qualitative data analysis respectively. The results of this study indicate that the use of GeoGebra software in teaching General Mathematics 2 has played a role in increasing student motivation of student-teachers. According to the findings of this study, the most important reasons for increasing the motivation of student-teachers are helping to learn concepts and creating variety in the classroom.
ملخص الجهاز:
تايج آزمون t تک نمونه اي (به تصویر صفحه رجوع شود) 0/61742 0/000 35 6/775 رياضي 0/4318 0/8031 به منظور آگاهي از دلايل تاثير نرم افزار جئوجبرا در افزايش انگيزه و ميل و رغبت دانشجو-معلمان براي يادگيري رياضي و مزايا و چالش هاي استفاده از آن و همچنين را ه هاي غلبه بر اين چالش ها داده هاي کيفي مصاحبه تجزيه و تحليل ميشود.
کمک به حل تمرين ها و کمک به پيدا کردن حدود انتگرال به دليل امکان نمايش سه بعدي مواردي بود که ١٣ نفر (٪٣٦) از دانشجو-معلمان به عنوان دلايل ساده شدن يادگيري درس رياضي ٢ با استفاده از نرم افزار جئوجبرا بيان کردند (جدول ٤).
طبق جدول ٥، کمک به فهم و درک بهتر مفاهيم (٢٧ نفر-٧٥٪) افزايش درک شهودي (١٢نفر-٣٣٪) و کمک به حل مسائل (٨ نفر-٢٢٪) مواردي است که دانشجو-معلمان براي دلايل تاثير نرم افزار جئوجبرا در افزايش انگيزه و ميل و رغبت براي يادگيري درس رياضي ٢ ذکر کردند.
دلايل تاثير نرم افزار جئوجبرا در افزايش انگيزه و ميل و رغبت براي يادگيري (به تصویر صفحه رجوع شود) افزايش درک شهودي به وسيله رسم شکل (١٣ نفر-٣٦٪) کمک به تجسم فضايي (٧ نفر-١٩٪) و کمک به فهم مسئله (٦ نفر- ١٧٪) از مواردي بود که دانشجو-معلمان به عنوان مزاياي استفاده از نرم افزار جئوجبرا درافزايش کيفيت يادگيري رياضي ذکر کردند (جدول ٦).
تحليل داده هاي کيفي نشان داد که همگي دانشجو-معلمان بر اين باور بودند که نرم افزار جئوجبرا به آن ها در يادگيري درس رياضي ٢ کمک ميکند.