خلاصة:
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر راهبردهای نمایش عاطفی فرماندهان بر کاهش دلزدگی شغلی کارکنان فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری بهعنوان اصلیترین سرمایههای سازمان با توجه به اهمیت روابط فرماندهان و کارکنان در ساختار سلسلهمراتبی است.روش: تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری بود که با استفاده از فرمول کوکران، 327 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد راهبردهای عاطفی مدیران دایندورف (2005) با ضریب پایایی 75/0 و پرسشنامه دلزدگی شغلی مسلش (1985) با ضریب پایایی 84/0 استفاده شده است. همچنین برای تحلیل داده ها از آزمونهای آماری پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین دو متغیر راهبردهای نمایش عاطفی مدیران و دلزدگی شغلی، خستگی عاطفی کارکنان و مسخ شخصیت کارکنان رابطۀ معکوس وجود دارد. همچنین بین راهبردهای نمایش عاطفی و عملکرد فردی کارکنان نیز رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. بررسی رگرسیون مؤلفههای متغیر مستقل نشان داد بهترتیب راهبردهای عمیق، واقعی و سطحی درمجموع قادر به پیشبینی 4/26 درصد از دلزدگی شغلی کارکنان هستندنتیجهگیری: با توجه به اینکه بروز راهبردهای نمایش عاطفی بهویژه نمایش عمیق و واقعی مدیران میتواند بر کاهش دلزدگی شغلی کارکنان تأثیرگذار باشد؛ همچنین با افزایش راهبردهای عاطفی عمیق و واقعی مدیران میزان مسخ شخصیت کارکنان کاهش مییابد. پیشنهاد میشود برای کاهش دلزدگی شغلی کارکنان فرماندهان به متغیرهای نمایش عاطفی توجه ویژه داشته باشند.
Objective and Background: The purpose of this study is to investigate the effect of commanders 'emotional display strategies on reducing job boredom of Chaharmahal and Bakhtiari police officers as the main assets of the organization due to the importance of commanders' and staff relations in the hierarchical structure. Method: The research method was conducted using a survey method and a questionnaire and descriptive statistics of correlation and regression. The statistical population of this study included all employees of Chaharmahal and Bakhtiari police command and using Cochran's formula a sample of 327 people was selected as a sample and in order to collect information from standard questionnaires of emotional strategies of Dindorf managers (2005) with reliability coefficient. 0.75 and Maslash Job Boredom Questionnaire (1985) with a reliability coefficient of 0.84 has been used. Results: The results showed that there is an inverse relationship between the two variables of managers' emotional display strategies and job boredom, employees' emotional fatigue and employees' de personalization. Also, a significant positive relationship was observed between emotional display strategies and personal performance of employees. Conclusion: The results showed that the emergence of emotional display strategies, especially the deep and real display of managers can reduce the job boredom of employees. Also, with the increase of deep and real emotional strategies of managers, the amount of employee metamorphosis decreases. The study of regression of independent variable components showed that deep, real and superficial strategies are able to predict 26.4% of employees' job boredom, respectively. Be. Keywords: Emotional Strategies, Job Boredom, Emotional Fatigue, Personality Transformation, Individual Performance, Chaharmahal and Bakhtiari