خلاصة:
این پژوهش با شناخت اثربخشی آموزش انضباط مثبت با رویکرد آدلر- درایکورس بر استرس والدگری مادران دانشآموزان با ناتوانیهای خاص یادگیری انجام شد. این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون/ پسآزمون / پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهآماری تمامی مادران دانشآموزان پایه سوم تا ششم ابتدایی مبتلا به ناتوانییادگیری منطقه سه شهر تهران در سالتحصیلی 97-1396 بودند که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیریتصادفی، 32 نفر انتخاب شد و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی هشت هفته (یک جلسه دو ساعته در هر هفته) تحت آموزش انضباط مثبت قرار گرفت. در گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان (Wechsler, 1990)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (Willcutt, 2011)، و پرسشنامه 36 سوالی استرس والدینی- فرم کوتاه (Abidin, 1995) بود. نتایج تحلیل واریانس آمیخته کاهش معناداری را در نمرههای استرس والدگری مادران گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری نشان داد (001/0P<). در رویکرد آدلر-درایکورس دلگرمی دادن والدین به کودکان باعث میشود آنها بخاطر هر آنچه هستند و هرکه هستند، احساس ارزشمند بودن نمایند، احساس تعلق به خانواده کنند، اهل همکاری شده و در جهت بهبود رابطه تلاش میکنند و بدین شکل استرس والدگری در والدین آنها نیز کاهش مییابد.
This study aimed to investigate the effectiveness of positive discipline with Adler-Dreikurs Approach on parenting stress in mothers of students with specific learning disabilities. The design of this study is experimental with pre-test- post-test- follow up and control group. The statistical population of the present research includes all mothers of the 3rd to 6th grade elementary students with learning disabilities in Tehran's 3rd district in 2017-2018 academic year, among whom 32 mothers were selected as research sample by random sampling method and assigned to experimental and control group randomly. Intervention group received Positive discipline training for eight weeks (one 2-hour session per week). Control group received none. Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised, Colorado Learning Difficulties Questionnaire, and Parental Stress Index, Short Form were used for gathering the data. Results of the mixed variance analysis showed significant reduction in mothers' parenting stress score of the experimental group in post-test and follow up (P< 0/001). The manner of the effect of Positive discipline with Adler-Dreikurs Approach on parenting stress in mothers of students with specific learning disabilities was discussed.
ملخص الجهاز:
نتايج تحليل واریانس آمیخته کاهش معناداری را در نمرههای استرس والدگری مادران گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری نشان داد (001/0P واژههای کلیدی: انضباط مثبت، رویکرد آدلر- درایکورس، استرس والدگری، ناتوانیهای خاص یادگیری The Effectiveness of Positive discipline with Adler-Dreikurs Approach on parenting stress in mothers of students with specific learning disabilities Seyyed Amir Ghasemtabar.
Ph. D Assistant Professor, Farhangian University, Shahid Rajaee Brench, Shiraz, Iran Abstract This study aimed to investigate the effectiveness of positive discipline with Adler-Dreikurs Approach on parenting stress in mothers of students with specific learning disabilities.
براساس نتایج مطالعات تجربی، آستیگمای اجتماعی (social stigma)، نگرانی درباره آینده کودکان، نگرانی درباره مشکلات تحصیلی کودکان، نبود منابع و خدمات حمایتی برای کمک به یادگیری کودکان، استفاده از راهبردهای مقابلهای ناکارامد، و مشکلات رفتاری کودکان، از جمله منابع استرس والدگری در بین والدین کودکان با ناتوانییادگیری است (Hsiao, 2017؛ Hall & Graff, 2011؛ Chang & McConkey, 2008؛ Chang & Hsu, 2007 ).
نتایج مطالعات پیشین حاکی از اثربخشی والدگری با روش انضباط مثبت آدلر- درایکورس در حوزههایی چون بهبود شیوههای والدگری والدین و رابطه والد- فرزند (Nateghi, 2017؛ Hariri, 2011)، بهبود مؤلفههای محیط خانواده در خانوادههای دارای فرزندان با اختلال سلوک (Esmaeilinasab, Alizadeh, Ahadi, Delawar, & Eskandari, 2012)، کاهش نشانههای اختلال نافرمانیمقابلهای و مشکلات رفتاری کودکان (Borjali, Alizadeh, Ahadi, Farrokhi, Sohrabi, & Mohamadhi, 2014؛ Moradi, 2012)، بهبود تعامل مادر- فرزند در کودکان با اختلالرفتاری (Sarvari, 2008)، بهبود عملکرد رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (Amiri, 2014) است.