ملخص الجهاز:
"او از زمانی که آموزش میبیند، تمرین میکند و در نهایت اجرا را شکل میدهد، مشغول حرفة بازیگری است؛ اما آنچه این شغل را با دیگر شغلها متمایز میکند و آن را به یک هنر بدیع، تبدیل میکند، ایثار یک بازیگر است.
آیا بازیگر ابزار دیگری نیز دارد که از آن نامی برده نشده است؟ آیا اساسا «بازی در سکوت» وجود ندارد و یک بازیگر، فقط تا زمانی که عملی را انجام میدهد، بازیگر است و پس از آن وجود او کاملا از بازی خارج است و به تعبیری بازیگر نامیده نمیشود؟ البته که اینطور نیست.
یک هنرپیشه؛ همانند یک ورزشکار است که اگر یکی از تمرینهای کاربردی خود را قطع کند، دیگر توان ورزشی و تنومندی او از دست خواهد رفت و چون ابزار بازیگر، وسائلی است برای انتقال جوهر نقش، بنابراین یک بازیگر همواره باید بدنی نرم و بیانی گرم، فکری متمرکز و عاطفهای حساس داشته باشد و حفظ و نگهداری آن با تمرینهای پیوسته، از وظایف اصلی او برای رسیدن به هدف نهایی است.
چه زیباست آن که مدعی این هنر است و به کرات میگوید فرهنگ هر مرز و بوم را باید از تئاتر آن شناخت، مانند یک مجری که فقط وظیفهاش انتقال مفاهیم و معانی نویسنده و کارگردان، به مخاطب است؛ عمل نکند، بلکه او انسانی شایسته است که پیش از آنکه به تزکیه تماشاگر بپردازد خود به این شایستگی نایل آمده باشد."