خلاصة:
هدف: خدمات مبتنی بر اطلاعات سلامت یکی از حوزههای فعالیت در کتابخانههای عمومی است و انتظار میرود این نوع کتابخانهها برنامهها و خدمات مقتضی و مناسب در این حوزه ارائه نمایند. از این رو، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارائه خدمات مبتنی بر اطلاعات سلامت در کتابخانههای عمومی شهر تهران است.
روش: پژوهش بر اساس هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. در رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای مصاحبههای نیمهساختاریافته سه گروه متخصصان اطلاعات سلامت، کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی و پژوهشگران حوزه اطلاعات سلامت، مولفههای الگوی خدمات مبتنی بر اطلاعات سلامت در کتابخانههای عمومی بهدست آمد.
یافتهها: الگوی پیشنهادی ارائه خدمات مبتنی بر اطلاعات سلامت در کتابخانههای عمومی دارای پنج مقوله است که عبارت از: «شناسایی نیاز کاربر»، «برنامهریزی»، «ارزیابی»،«موانع»، «عوامل پیشبرنده». نتایج نشان داد انتظارات کتابداران از نهاد کتابخانههای عمومی کشور در زمینه خدمات مبتنی بر ارائه اطلاعات سلامت عبارتند از همکاری نهاد کتابخانههای عمومی با سازمانهای حوزههای بهداشت، رویکرد نیازسنجی و برنامهریزی در زمینه اطلاعات سلامت، استفاده از روشهای اطلاعرسانی گسترده، ارزیابی، سازماندهی منابع اطلاعات سلامت، موانع زیرساختی، موانع مربوط به کتابداران و موانع مربوط به منابع کتابخانهای.
اصالت/ ارزش: این مطالعه به خدمات اطلاعات سلامت در کتابخانههای عمومی ایران به عنوان یکی از نهادهای مشارکتکننده در امر ارتقای سواد سلامت شهروندان میپردازد و علاوه بر نشان دادن گرایش، نیاز و علاقه کاربران کتابخانههای عمومی، مجراها، برنامهها و نوع منابعی که مورد علاقهمندی آنها است را نیز نشان میدهد. نتایج این پژوهش برای کتابخانههای عمومی برای سیاستگذاری در زمینه ارائه خدمات اطلاعات سلامت مفید است.
Purpose: Considering that health information has a fundamental role in increasing the level of health of people in todayʼs societies, it provides a suitable platform for the growth and development of health systems in different countries. This study aimed to investigate the health information needs and how to access health information among those referred to public libraries in Tehran.
Method: The research is an applied study in terms of purpose that were conducted with a qualitative approach. In the qualitative phase, by using the method of content analysis of semi-structured interviews of three groups of health information specialists, librarians working in public libraries and researchers in the field of health information, the components of the service model based on health information in public libraries were obtained.
Findings: The proposed model for providing services based on health information in public libraries has five categories, which are: “Identifying user needsˮ, “Planningˮ, “Evaluationˮ, “Barriersˮ, “Promoting factorsˮ. The results of the qualitative part showed that the librariansʼ expectations from the countryʼs public libraries in the field of services based on providing health information are the following: the cooperation of the public libraries with organizations in the health fields, needs assessment and planning approach in the field of health information, use of extensive information methods, evaluation, organization of health information resources, infrastructural barriers, barriers related to librarians, and barriers related to library resources. The proposed model of health information-based services in the public libraries has five categories, namely: “Identifying the userʼs needsˮ, “Planningˮ, “Evaluationˮ, “Barriersˮ, and “Leading factorsˮ.
Originality/value: This article draws the attention of public library service managers to the issue of identifying health information-based services based on the proposed model and providing them with various facilities for using public libraries leading to the precise and optimal use of health information-based services in the society, which may cause the advancement of libraries in delivering reliable health information services to clients.
ملخص الجهاز:
1. Linnan, Wildemuth, Gollop, Hull, Silbajoris & Monnig 2.
Oh همواره استفاده از اطلاعات سلامت در کتابخانه هاي عمومي در عمل آســان نبوده است و مهم ترين موانع آن عبارت اند از: محدوديت هاي مالي، کمبود وقت در ملاقات با کادر پزشــکي، برآورده نشدن نياز اطلاعات سلامت کاربران ، عدم آگاهي نسبت به امکانات ، عدم ارتباط بين اطلاعات موجود و در نظر گرفتن نيازهاي افراد درخصوص دامنۀ نيازها، موضوع ، زبان ، قالب اطلاعات ، نداشتن وقت و انگيزه براي اســتفاده از اطلاعات از سوي افراد جامعه ، نداشتن مهارت هاي درک و تفسير اطلاعات ، عدم کيفيت اطلاعات سلامت از لحاظ اعتبار، ارتباط و کاربردي بودن ، عدم تمايل نسبت به کسب اطلاعات داراي کيفيت پايين ، فقدان سياست ملي و سياست هايي که بتواند اولويت و اهداف ملي را مشخص کند و به تخصيص منابع براي انجام اقدامات ضروري و موردنظر کمک کند (امين پور، ١٣٨٤).
Dewdney, Marshall & Tiamiyu 6.
در ادامه ، بر اساس مصاحبه ها و نتايج پژوهش ، پيشنهادهايي کاربردي براي مؤلفه هاي ارائۀ خدمات مبتني بر اطلاعات سلامت در کتابخانه هاي عمومي بيان ميشود: ١.
٥. از آنجا که نشست هايي در خصوص ارائۀ خدمات اطلاعات سلامت برگزار نشده است ، پيشنهاد ميشود نشست و نقد و بررسي در اين زمينه در کتابخانه هاي عمومي صورت گيرد.
A comparison of legal and health information services in public libraries.
Bridging health information services gaps through community outreach programs at the public library.
Consumer health information behavior in public libraries: A qualitative sudy.