خلاصة:
زمینه و هدف: مطالعات متعددی به بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر ظرفیتهای مثبت روانشناختی پرداختهاند اما پژوهشی که به اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در مادران دارای کودکان کم توان ذهنی پرداخته باشد، مغفول مانده است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و مولفههای سرمایه روانشناختی در مادران دارای کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری را مادران دارای کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر 10-5 ساله شهر تهران تشکیل میدادند که در سال 1399 به مرکز مشاوره ذهنآرا مراجعه کرده بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 40 نفر از مادران دارای کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. ابزار مورد استفاده برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی کاباتزین (1990)، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و مقیاس سرمایه روانشناختی لوتاز (2007) بود. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. یافتهها: آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و مولفههای سرمایه روانشناختی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر تاثیر معنادار داشت که این اثربخشی در طول زمان پایدار بود (05/0> P). نتیجهگیری: مادران دارای کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیری که در جلسات آموزشی ذهنآگاهی شرکت کرده بودند، بهزیستی روانشناختی، تابآوری، خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی بیشتری داشتند.
Purpose: Numerous studies have examined the effectiveness of mindfulness training on positive psychological capacities but research that examines the effectiveness of mindfulness training on the psychological well-being and components of psychological capital in mothers of children with educatable intellectual disability has been overlooked. To determine the effectiveness of mindfulness training on the psychological well-being and components of psychological capital in mothers of children with educatable intellectual disability. Methodology: The research was semi-experimental with pre-test, post-test and control group design with trimester follow-up. The statistical population in this study consisted of all mothers of children with educatable intellectual disability aged between 5 and 10 in the city of Tehran who had referred to Zehn Ara Counseling Center in 2020. The sample size of the present study included 40 mothers of children with educatable intellectual disability, 20 of whom were in the experimental group and 20 in the control group with the available sampling method. The tool used was Kabat-Zin's (1990) treatment plan, Ryff's well-being Scale (1989), and Lutanz's psychological capital Scale (2007). Data were analyzed by variance analysis with repeated measures approach and Bonferroni post hoc test.Findings: mindfulness training had a significant effect on the psychological well-being and components of psychological capital in mothers of children with educatable intellectual disability (pConclusions: Mothers of children with educatable intellectual disability who participated in mindfulness training sessions were more well-being, resilience, Self-efficacy, hopeful and optimism