خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر، این بود که چگونه میتوانم با توجه به کاربرد دستسازهها عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال کاستی توجه- و تمرکز(آهسته گام) را افزایش دهم که این دانش آموزان آهسته گام دوره ابتدایی در منطقه 5 شهر تهران است. که بر اساس جدول مورگان تعداد 300 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند.از این تعداد، 30 نفر بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15نفر) انتخاب شدند. در این پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور، پرسشنامه استاندارد اختلال کاستی توجه – تمرکز سوانسون و همکاران (1980) و مقیاس ارزیابی کاربرد دست سازهها استفاده شده است. از آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد اختلال کاستی توجه و تمرکز (اختلال توجه-بیش فعالی) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان آهسته گام رابطه منفی و کاربرد دستسازهها با عملکرد تحصیلی دانش آموزان آهسته گام رابطه مثبت دارد.
The purpose of the present study was to see how we can enhance academic performance of children with attention-concentration disorder (sluggish) by using handiwork. The sluggish students of interest were studying at an elementary school in District 5 of Tehran. Following Morgan’s Table, a total of 300 of the students were recruited to form the sample. Thirty of them were randomly assigned to two groups of experimental (n= 15) and control (n= 15). Instruments of data collection consisted of Fam and Taylor’s students’ academic performance questionnaire, Swanson et al.’s (1980) attention-concentration disorder questionnaire, and handiwork application assessment scale. Inferential statistics including Pearson correlation were utilized to analyze the data. Findings demonstrate that attention-concentration disorder has a negative relationship with students’ academic performance. Also, using handicrafts showed a positive relationship with sluggish students’ academic performance.