خلاصة:
هدف مطالعه حاضر، ارائه الگوی ساختاری به منظور پیشبینی موفقیت تحصیلی بر اساس اعتماد به نفس و سرمایهی روانشناختی با میانجیگری راهبردهای مقابلهای در دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم مدارس شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1400 بوده است. روش نمونه-گیری خوشهای چند مرحلهی و حجم نمونه شامل 405 دانش آموز بوده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اعتماد به نفس لوزنبرگ، پرسشنامه راهبردهای مقابله با فشار روانی(اندلر و پارکر) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری با نرم افزارهای spss24 و ایموس جهت بررسی روابط میان متغیرهای مکنون استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین اعتماد به نفس و سرمایه روانشناختی و سبک مقابلهای مسئله مدار با موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری و همچنین بین سبک مقابلهای اجتنابی با موفقیت رابطه منفی معناداری وجود دارد. اما بین سبک هیجان مدار با موفقیت تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد. همچنین اعتماد به نفس و سرمایه روانشناختی با میانجی راهبرد مقابلهای مسئله مدار موفقیت تحصیلی را در دانش آموزان پیش بینی میکند.
The aim of this study was to provide a structural model for predicting academic achievement based on self-confidence and psychological capital mediated by coping strategies in students. The research method was descriptive،correlational. The statistical population included all high school students in Mashhad in the academic year 1399-1400. The multi-stage cluster sampling method was employed and the resulting sample included 405 students. Participants answered the Luzenberg Confidence Questionnaire, the Stress Coping Strategies Questionnaire (Andler & Parker), and the Lutans Psychological Capital Questionnaire. For data analysis, structural equation modeling was run with SPSS 24 and AMOS software programs in order to investigate the relationships between latent variables. The results showed that there was a positive and significant relationship between self-confidence, psychological capital and problem-oriented coping style with academic success. Moreover, there was a significant negative relationship between avoidance coping style and success. However, no significant relationship was found between emotion-oriented style and academic success. Also, students’ academic achievement was predicted by self-confidence and psychological capital with the mediating role of the problem-oriented coping strategy.